L’escala de Frederic Amat, el punt més personal del nou Lliure de Gràcia

lliureS’ha demorat cinc anys més del que es va dir i en molts moments el projecte ha estat a la corda fluixa, però aquest divendres el renovat Teatre Lliure de Gràcia ja ha obert les seves portes. Ha estat la presentació a la premsa, el pas previ a la gran estrena de Gata sobre teulada de zinc calenta de Tennessee Williams del proper 30 de setembre. El punt més novedós del projecte de rehabilitació de l’arquitecte Francesc Guàrdia és la instal·lació permanent que ha dissenyat pel pintor i escenògraf Frederic Amat a l’escala que comunica el vestíbul i la sala: pluja de sang, un conjunt de gotes vermelles que llisquen des del punt més alt de la paret fins al terra i que, com explica el mateix Amat, “deixa molt de marge a les interpretacions, hi ha qui hi veu una metàfora del teló del teatre i qui hi troba un significat més proper a les bacanals”. La sala continua tan fosca com a l’antic Lliure de Gràcia i manté les mateixes quatre portes que conduïen a la sala dels miralls. Un dels punts bàsics del nou espai és la mobilitat, la grada no està fixada a cap lloc sinó que s’adaptarà a les necessitats de cada espectacle. Un nou espai que, com ha apuntat el director del Lliure, Àlex Rigola, “mantindrà les condicions originals del Lliure de Gràcia de sempre però amb una seguretat que no tenia i una sèrie de millores que facilitaran la feina dels professionals que hi treballin”.  Rigola, que ha reconegut quedar-se tranquil per tornar a obrirla sala del carrer Montseny ja que ell havia estat qui havia pres la decisió de tancar, ha destacat la importància de reobrir un espai de mitjà format en l’actual panorama teatral barceloní.

La nova sala, amb capacitat per a 200-250 persones, ha requerit d’un llarg procés de rehabilitació que, com destaca l’arquitecte Francesc Guàrdia, “no ha volgut en cap cas agafar el camí fàcil i començar de zero, sinó mantenir les característiques de l’antiga sala”. En total s’hi ha invertit 3,5 milions d’euros finançats amb ingressos propis de la Fundació del Lliure i amb un ajut de l’Ajuntament de Barcelona d’1,4 milions d’euros. La reobertura a Gràcia suposa el tancament de l’Espai Lliure a Montjuïc.

El 30 de setembre, doncs, la sala viurà la seva gran estrena amb Gata sobre teulada de zinc calenta de Tennessee Williams, un text del qual Rigola n’ha fet una adaptació lliure i que, segons el director, “és molt interessant perquè més enllà del tema de l’homosexualitat, s’endinsa en com n’és de complicat parlar amb aquelles persones que més estimes”. L’obra s’estarà a Gràcia fins al proper 12 de desembre i després es representarà a Madrid, és una coproducció del Lliure i el Centro Dramático Nacional.

, , , , , , , , ,

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *