El Coll es convertirà en barri pacificat amb una desena de carrers en plataforma única

Lluny de la mediàtica superilla del Poblenou i dotze anys després del desplegament de les primeres superilles del nucli històric de Gràcia, el barri del Coll, el més petit i costerut dels cinc barris del districte, entre Vallcarca i la Salut, es prepara per acompanyar el sacseig en la mobilitat que ja es va presentar als veïns el desembre de 2017 amb un gran projecte de pacificació de carrers secundaris i la reconversió d’una desena de vies en plataforma única. La mesura, actualment encara en la fase d’estudis previs, segueix l’argumentari tècnic de la reforma de la seva circulació interna: eliminar el trànsit de pas i aprofitar per solucionar els punts conflictius del creuament de vehicles a Farigola amb Torrent del Remei i del coll d’ampolla del carrer Ceuta. A aquesta reforma s’hi afegeix ara la previsió de jerarquització en diferents nivells de pacificació, que implicarà carrers com Rius de la Plata, Cartago, Clotés, plaça Flandes, Balears, Baixada de Solanell i Pau Ferran. On no hi arribi la plataforma única hi haurà voreres més amples, com a Torrent del Remei, i en els carrers més desnivellats en plataforma s’hi afegiran escales de ciment o mecàniques.

El barri del Coll, el més necessitat de projectes de gran reordenació dels cinc barris del districte, treballarà l’anunciada eliminació del trànsit de pas amb la resolució de punts conflictius com el creuament de vehicles a Farigola amb Torrent del Remei i com el coll d’ampolla del carrer Ceuta (vegeu L’Independent 692) de manera paral·lela a la pacificació d’una desena de carrers, fet que canviarà la fesomia i la duresa d’un entorn eminentment costerut i poc amable per al vianant.

El projecte, debatut en la taula comunitària i presentat en l’última comissió de mobilitat, llista una desena d’actuacions que actualment es troben en la fase d’estudis previs però que ja preveuen la conversió d’un bon grapat de carrers en plataforma única, la creació de cruïlles elevades per afavorir el pas dels vianants i l’acompanyament d’aquestes plataformes úniques amb escales de ciment o mecàniques allà on els desnivells siguin més pronunciats.

Els principals eixos de la reforma del barri, quan ja fa anys que es enllestir el pla de barris de 2007 com a última referència de fortes actuacions municipals, que van tenir com a principals assoliments la nova escola bressol El Gat Negre o la plaça Laguna Lanao, s’apuntalaran en la restricció del trànsit en sentit sud al carrer Farigola, entre Sant Eudald i Mora d’Ebre, perquè només hi passi el bus i la restricció del trànsit d’entrada al carrer Ceuta, però les mesures de pacificació de carrers secundaris ajuden a fer-se una idea completa del canvi de fesomia que experimentarà el barri.

És cert que l’entrada al barri es concentrarà en el passeig de Mare de Déu del Coll i s’afavorirà la penetració als carrers secundaris per la baixada de Sant Martirià amb un canvi de sentit, però al costat d’això hi haurà tota una xarxa de carrers pacificats en forma de plataforma única com és el cas del conjunt que formen la plaça Flandes, Cartago i Clotés (a tocar del passeig de la Mare de Déu del Coll, davant de l’alberg) o la de Pau Ferran (entre Bonifaç i el Mirador de Joan Sales). En altres casos, pel caràcter costerut del carrer, com és el car del llarg Riu de la Plata, es combinarà la plataforma amb escales, i allà on ja hi dominin els passos interiors costeruts s’hi apunta la ubicació de trams d’escales mecàniques com és el cas de la Baixada de Solanell (entre Mora d’Ebre i Torrent del Remei) o també en el cas del carrer Balears (entre Farigola i Sant Eudald).

,

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *