Un canvi de mirada

per Òscar Mejías

La societat nepalesa creu que la discapacitat és un càstig diví pels pecats comesos en vides anteriors. Tant és així, que molts nepalesos pensen que els nens amb discapacitat intel·lectual no tenen ment i, per tant, no poden aprendre res. I l’Aina Barca és la persona que, fa sis anys, va decidir provar al Nepal la falsedat d’aquesta afirmació.

Nascuda a Gràcia, l’Aina va créixer al barri, passant hores i hores pels seus carrers juntament amb els seus amics. Fins que, a les vacances d’estiu de 2012, la seva vida dóna la volta com un mitjó. Durant aquell viatge va poder conèixer de prop les pèssimes condicions de vida que pateixen els nens i nenes amb discapacitat intel·lectual al Nepal. “I tot i que els primers dies a Barcelona, després de tornar del meu viatge, vaig intentar fer vida normal, vaig ser incapaç”, confessa l’Aina. És aleshores quan l’Aina es decideix posar fil a l’agulla i funda l’ONG Família d’Hetauda aquell mateix octubre.

Els inicis no van ser gens senzills. L’Aina es va topar amb una societat masclista on costava que l’escoltessin només pel fet de ser dona. Però l’Aina ho tenia molt clar: el seu objectiu era “construir una escola d’educació especial per als nens amb discapacitat intel·lectual i paràlisis cerebral” a Hetauda, una població de 150.000 habitants al centre del Nepal. És així com, en un temps rècord, al gener de 2014 va aconseguir obrir Asha School, que en nepalès significa “L’escola de l’esperança”.

Actualment, l’Asha School, l’única escola d’educació especial de tota la regió de Makwanpur, compta amb 22 treballadores locals que eduquen i cuiden els infants, i l’ONG compta amb un centre de fisioteràpia, un taller ocupacional, una residència i un autobús escolar. Tot dedicat a beneficiar l’educació de 41 nens nepalesos amb discapacitat intel·lectual i paràlisis cerebral. “Família d’Hetauda va començar com el meu somni, actualment és la dedicació i l’entrega de tot un equip de dones nepaleses les que fan possible que el projecte tiri endavant”, explica l’Aina.

Mirant endavant, l’Aina treballa per crear, en el futur pròxim, un servei complet que doni cobertura a les necessitats de les persones amb discapacitat durant totes les seves etapes vitals. És per aquest motiu que segueix a la recerca de la solidaritat de persones i entitats per seguir transformant l’educació a aquesta zona del Nepal.

I és que aquesta transformació no ha sigut menor. Quan l’Aina va trepitjar el Nepal per primera vegada, hi havia nens amb discapacitat intel·lectual que estudiaven a escoles de sords o en aules de parvulari. I, en el pitjor dels casos, aquests infants restaven confinats a casa. Ara, l’Asha School dóna servei a tota la regió de Makwanpur, i això, no només ha fet que els seus alumnes hagin après molt, sinó que també les seves famílies, i la societat nepalesa, de mica en mica hagin anat canviant la mirada cap a aquests infants.

, ,

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *