Avantguarda catalana a l’Atelier

per Ramon Casalé Soler

A la plaça Rovira i Trias, 9 es troba la Sala d’art Atelier, que porta gairebé 30 anys apostant per les últimes tendències de l’art. Actualment és la galeria més antiga de Gràcia i els seus directors Albert Gran i Carmen Alcoz sempre s’han preocupat per combinar el treball d’artistes consagrats amb altres més joves i exposicions individuals i col·lectives. Precisament ara podem contemplar una col·lectiva de 4 artistes de renom com són l’escultor Jaume Plensa, encara que aquí presenta obra sobre paper, el pintor i gravador Jaume Ribas, l’escriptor, escultor i pintor Antoni Llena, i l’escultor Jordi Alcaraz. Tots ells amb una llarga trajectòria professional a nivell internacional. Totes les peces que s’exhibeixen transmeten serenor i calma, tant pel seu contingut formal com pel seu cromatisme. La majoria de les obres són de paper i de petit format, menys les de Jaume Ribas que tenen unes mides considerables i que estan col·locades a l’entrada de la galeria invitant a l’espectador entri a veure l’exposició. 

Recentment la figura de Jaume Plensa (Barcelona. 1955) es troba present en l’àmbit barceloní, per l’escultura Carmela instal·lada davant del Palau de la Música i, sobretot, per l’exposició al MACBA. Però el que es pot veure a l’Atelier no són escultures, sinó obres en tècnica mixta i collage sobre paper de l’any 1997, on homenatja la música a través de representar a compositors destacats com Haydn, Mozart i Berg. Totes aquestes peces es consideren com a conceptuals, ja que combina la paraula amb la figura.

L’artista conceptual Jordi Alcaraz (Calella, 1963) no tant sols és conegut per les seves escultures i instal·lacions, sinó també per peces més petites d’una gran plasticitat estètica i a la vegada controvertida, cas de l’ex-libris foradat i mig destrossat que s’exposa, com la peça on incorpora a mode de collage una sèrie de petites escultures damunt de paper. Tanmateix, el collage, el gravat i l’estampa digital apareixen en altres obres.

Antoni Llena (Barcelona. 1943) possiblement sigui el més conceptual. Els dibuixos i litografies sobre paper, on empra també el collage, indiquen el compromís en voler representar allò més íntim de l’ésser humà a través de l’austeritat de les seves propostes. 

Finalment Jaume Ribas (Granollers. 1944) és l’únic que presenta pintures amb tècnica mixta sobre paper, a més de gravats, on el color és el màxim protagonista. El seu interès per seguir la tendència espacial que va marcar alguns dels introductors de l’informalisme a Catalunya, cas d’Albert Ràfols-Casamada i Joan Hernándéz-Pijuan, és ben evident, però a la vegada ha procurat buscar el seu propi camí creatiu i per això mostra diversos elements geomètrics distribuïts cromàticament per una superfície plana.

,

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *