L’Ajuntament projecta 400 pisos públics per sobre de la rotonda d’Alfons Comín

L’any 2009 els terrenys no urbanitzats que hi ha per sobre de la benzinera de la plaça Alfons Comín, en l’anomenat barri de VallPar, a l’extrem nord de Penitents, van ser objecte de desig municipal en la complexa negociació del Pla Barça, que pretenia compensar públicament una part de la requalificació del Miniestadi. En aquell tràmit entre Joan Laporta i Jordi Hereu que va quedar en no res, Gràcia preveia utilitzar els prop de 9.000 metres quadrats aconseguits (8.205 inicials i 700 més posteriors) per fer equipaments esportius.

Som al 2019. Deu anys després, aquells terrenys, on el Pla General preveia des de 1976 el vial d’accés al túnel del Tibidabo que havia de connectar Barcelona i Sant Cugat, segueixen més o menys igual: la benzinera, el rentacotxes, el punt verd provisional i riera amunt el costerut barri on hi ha l’escola Sadako i on aquest gener s’han començat a moure terres per aixecar una residència del grup Fiatc. Però ara l’Ajuntament s’ha fet una pregunta: si aquest 2019 s’han eliminat les reserves de terreny d’aquell túnel, per què no es fa el mateix amb els terrenys on haurien d’anar les boques d’accés a aquell túnel. I té una proposta: la construcció de 400 pisos de promoció pública.

L’extrem nord del districte de Gràcia, el barri de Penitents, torna a remoure els grans projectes municipals, deu anys després que el Pla Barça ja inclogués els terrenys sense urbanitzar que hi ha sobre la rotonda de la plaça Alfons Comín, en una operació que pretenia aleshores compensar una part de la requalificació del Miniestadi. Aquells acords inicials, entre l’aleshores president del Barça, Joan Laporta, i l’alcalde Jordi Hereu, representaven una compensació d’uns 9.000 metres quadrats que haurien revertit en aquesta zona de Gràcia en forma d’equipaments esportius

Ja han passat deu anys d’aquelles negociacions que van quedar en no res, però aquest gener de 2019 s’ha obert una altra porta o finestra d’oportunitat, com es diu ara, que l’Ajuntament vol aprofitar. La modificació del Pla General a Collserola ha eliminat “les reserves per a vies locals del PGM que no s’han desenvolupat, atès que la seva necessitat no està suficientment justificada i que la seva materialització atemptaria contra l’objectiu de preservació dels valors ecològics del parc”.

La traducció d’aquest paràgraf en aquest àmbit de Penitents és l’eliminació del projecte de túnel del Tibidabo o túnel central que havia d’unir Barcelona i Sant Cugat, i l’Ajuntament pensa en aquests terrenys per fer una nova projecció d’impacte en habitatge públic de 400 pisos. “Molt més important que el centenar de pisos públics de Vallcarca”, explica el portaveu de l’equip de govern a Gràcia, Robert Soro.

L’operació parteix no només de donar per feta l’eliminació del túnel del Tibidabo “sinó també dels terrenys on s’haurien d’haver situat les boques d’accés” i que concideixen amb aquesta gran llenca de 4,5 hectàrees, “uns 25.000 metres quadrats de sòl que es poden traduir en 40.000 metres quadrats de sostre”, afegeix Soro. El pla forma part de la proposta programàtica de BCN En Comú Nous Espais per Viure a Barcelona, que es presentarà en els propers dies, i s’haurà de negociar amb l’ajuntament de Sant Cugat en el proper mandat.

La vida al barri no ha canviat excessivament quant a serveis en els últims deu anys: només hi ha urbanitzada la galta Llobregat del carrer Collserola, que és l’eix del barri de Vallpar, en aquesta zona de Penitents que s’estén a la part superior de la Ronda de Dalt i que forma part administrativa del districte de Gràcia. La benzinera és el principal referent d’entrada al barri i aquí i al seu darrere (vegeu imatge) hi ha les parcel·les implicades en aquesta nova proposta d’habitatge públic. També al barri hi ha altres referents com l’escola Sadako o la futura residència que està construint el grup Fiatc a tocar de la riera que va paral·lela al carrer Adrià Gual.

A nivell de categorització urbanística, els terrenys de la possible promoció d’habitatge tenen qualificació 9 (protecció de sistemes generals del PGM) i 5 (cxarxa viària bàsica). El canvi de categoria, segons l’Ajuntament, no seria problemàtic.

Soro també adverteix que la nova promoció no només reforçaria la mesura de reservar el 50% de les promocions de més de 400 metres quadrats a habitatge assequible a Vila de Gràcia i Camp d’en Grassot -proposada aquesta setmana- sinó que “pot ajudar a reactivar Penitents amb els diversos tipus de promoció d’habitatge públic combinat amb nou comerç de proximitat”.

, , , ,

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *