“És positiu que a Gràcia hi hagi una xarxa de comerços i serveis vegans, ‘eco’ i ètics”

El proper juliol farà dos anys que va aixecar la persiana de VeGala al número 16 del carrer Santa Eugènia com a espai de cosmètica i productes d’higiene personal vegans, i també com a espai de difusió i activitats relacionades amb la bellesa, la sostenibilitat i l’estil de vida vegà. La seva impulsora, Gala Méndez, és una defensora de l’economia circular; compromesa amb els processos de producció i amb l’impacte dels residus generats, evitant-los al màxim.

Com defineixes VeGala?
És un espai de cosmètica i productes d’higiene personal unisex, on la premissa és oferir articles que responguin a dos criteris bàsics: que siguin cruelty free (no testat en animals), i que no contenguin cap ingredient o elements d’origen animal. La cosmètica convencional en fa servir molts, d’ingredients animals: la cera d’abella, el greix de tauró, la baba de cargol o la panerola, l’insecte que s’utilitza pels pigments vermells.

I tens en compte altres criteris?
Quan portes un temps comences a ser més exigent i evoluciones, així que també prioritzo la proximitat, la producció ecològica i els materials biodegradables. Si apostem per l’economia circular no només hem de tenir en compte com s’han fet els productes, sinó què passa un cop ja no els has fet servir.

Què et va fer engegar aquest projecte?
Sóc maquilladora professional i treballava per una marca de cosmètica convencional. També sóc vegana des de fa molts anys i el meu estil de vida i la feina no eren coherents. I existeix la imatge errònia que vegà o natural significa que no et maquilles o cuides l’estètica.

Però no tots els teus clients són vegans, oi?
La meitat dels clients venen perquè tinc productes vegans, l’altre 50% busquen articles sense components químics, productes que consideren més saludables i naturals, que siguin vegans és un extra per a ells. De tota manera expliquem el concepte i també que hi ha una manera més respectuosa, ecològica i responsable de consumir.

Has de fer encara molta pedagogia?
No intento veganitzar la gent però crec que en un fet tan superficial com és la cosmètica, no costa res optar per productes que no hagin perjudicat a tercers. L’avantatge pels clients és que jo ja he fet la selecció, i no s’han de preocupar per mirar si conté o no components animals; això és molt d’agrair pels vegans.

A part de productes també ofereixes tallers i formació, oi?
Oferim cites de maquillatge tant individuals o per parelles i també tenim un espai per cursos, perquè existeix aquesta idea que si ets una dona saps maquillar-te. Jo en sé perquè ho he estudiat. Organitzem tallers sobre vida sostenible, veganisme, cura personal, elaboració de compreses de tela…

Generalment els productes d’higiene personal són d’un sol ús. I canviar els hàbits és lent.
Però hem de pensar en l’impacte ambiental del que fem cada dia. Hi ha desmaquillants rentables o pastes de dents i desodorants sòlids que no requereixen un envàs, o sigui que ja t’estalvies el plàstic. Tenim per encàrrec compreses de tela que elaboro jo, i també hem impartit tallers per ensenyar a fer-les.

Com valores l’increment de botigues que proposen un consum alternatiu?
Sí que hi ha un canvi de consum i estic en un entorn on hi ha una tipologia de botigues diferents, i la gent veu que hi ha una alternativa. És molt positiu que a Gràcia hi hagi tota una xarxa de serveis i comerços vegans, ètics o ecològics que també ens serveixen a nosaltres mateixos de xarxa de suport, i ens ajuda a retroalimentar-nos i a créixer i millorar els nostres projectes.

Veus un canvi de consciència dels consumidors?
Ja no és que el model generalitzat de producció i consum afecti als animals, és que també surten perjudicades les persones i tot el nostre entorn. Per tant, tots hem de ser conscients de les implicacions i conseqüències dels nostres actes. Hi ha cada vegada més gent que vol evitar els químics cap a ells mateixos i altres eviten la generació de residus dels productes que consumeixen. Per això defenso el concepte de cosmètica ètica, perquè és respectuosa en tots els nivells.

Llavors s’ha incrementat aquest tipus de client?
L’evolució és lenta però anem pel bon camí. Cada vegada tinc més clients perquè he augmentat la qualitat, tinc més varietat de productes i també fem més activitats. I és molt important buscar suport per adonar-te que no estàs sola.

En alguna xarxa de botigues o associació?
Formo part d’un grup d’emprenedores veganes de Barcelona, amb negocis ètics i on compartim objectius i preocupacions. S’ha de comptar amb recolzament, sobre tot els petits negocis, perquè tens moltes procupacions que has d’afrontar però sents que no estàs sola. Formar part d’una xarxa així també suposa compartir experiències, consells, informació i contactes de persones que comparteixen amb tu objectius similars.

Com t’ajuden les xarxes socials a fer créixer el projecte?
Per a mi són fonamentals, sobretot Instagram, on sóc més activa. De fet molta gent ens coneix i ve a comprar perquè ens segueix allà. També tinc botiga online.

,

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *