Werner Thöni a la facultat de Belles Arts

per Ramon Casalé Soler

Werner Thöni és un artista suís que té un espai a Gràcia, Artspace (Legalitat,49), que es pot visitar a les tardes. Se’l pot considerar un català més –el parla perfectament-, ja que porta tres dècades vivint a Catalunya. Recentment ha presentat el seu darrer treball a la sala d’exposicions de la Facultat de Belles Arts de Barcelona. Es tracta d’un projecte en el qual ha estat treballant aquests dos darrers anys i que es titula 4/4. Thöni va creant els seus projectes mitjançant un llarg procés d’investigació, “Sé d’on parteixo, quina és la idea, la reflexió o el que sigui inicial, però no tinc ni idea a on aniré a parar”, declara l’artista.

La presentació la va fer l’artista Peter Freund, catedràtic d’art en excedència al Saint Mary’s College de California. El gener del 2019 va fer una residència d’investigació al MACBA, així com una altra al taller Artspace. Col·labora actualment en diversos projectes com a artista visitant a la Facultat de Belles Arts, a més d’exercir la docència en diferents universitats.

Respecte a la instal·lació 4/4, la componen 8 peces inèdites: 4 quadres de grans dimensions (130 x 130 cm) i 4 puffs (bancs) entapissats en lona a mode de cub (37 x 37 x 41 cm). Totes les obres estan pintades amb blau de Prússia i col·locades així: cadascun dels puffs es troba davant d’una pintura. Visualment sembla que estiguin repetides, peròen realitat no és així, ja que cada puff porta una etiqueta amb el seu nom, com per exemple: “I want to be seen together, I want us to sneak out, I want a six footer i I want Arnold”. En els quadres passa el mateix: el fons es blau però apareixen unes formes geomètriques que semblen representar el puff que tenen davant, encara que només s’aprecia una sola pota. Dins del cub sorgeixen grafismes i elements rectangulars i piramidals. Al costat hi ha dos elements més com si fossin dos fragments del mateix cub.

El veritable motiu de fer aquesta obra resideix en un fet tràgic que es va produir fa quatre anys quan 71 migrants i refugiats de països en conflictes bèl·lics, cas de Síria, Iraq i Afganistan, van morir tancats dins d’un camió que els transportava per una autopista austríaca cap Alemanya. Totes les peces de la instal·lació estan marcades amb un conjunt de números, a mode de sèrie. Aquesta sèrie “està cosida a través d’aquest cos de treball com a concatenació d’enters dispersos en un patró específic per aquestes superfícies pintades: 13-16, 26-29, 43-46 i 68-71”. A l’artista li interessa l’obscuritat, “la voluntat d’amagar”, que només es trasllueixi una part de la realitat, i que segons Peter Freund el públic que contempla aquesta instal·lació “ha d’enfrontar-se a la incòmoda perspectiva de passar físicament a l’art que decideix si se n’ha de prendre un seient. Què pot voler dir que jo m’assec a l’objecte representat en el pla abstracte de la paret del meu davant’”.

,

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *