El llibreter japonès

per Valentina Baratti

He llegit un article que em va portar la meva estudiant Montserrat sobre un llibreter japonès que va decidir donar un canvi contundent al seu negoci. Cansat d’acumular a la seva llibreria les últimes novetats editorials sense poder llegir-les totes, i per tant no poder assessorar amb coneixement als seus clients, es va proposar fer alguna cosa molt arriscada. Anant per complet contracorrent, saltant-se el principi comercial segons el qual l’abundància i la varietat dels productes atreuen les vendes, va optar per la singularitat. En la seva llibreria cada setmana es venia només un llibre alhora. Un títol a la setmana, perquè els lectors fossin focalitzats en la qualitat literària proposada pel llibreter.
L’article no afegia res més, desconec si la llibreria japonesa va tancar al cap de poc o si encara continua oberta. Però el més important és reconèixer la valentia del llibreter japonès, la gosadia en desafiar un sistema de quantitat en nom de la qualitat i de la professionalitat. No podria imaginar-me una gelateria que posi a la venda només un gust a la setmana, una botiga de sabates que faci el mateix amb un model de sabates. Acostumats com estem a moure’ns en la varietat més exagerada, potser estem perdent l’oportunitat de considerar les coses amb més calma i atenció. Segurament el llibreter japonès ens ha donat una lliçó. I si mai algú volgués copiar aquesta idea nipona, el lloc per proposar la venda d’un sol producte per setmana, i tenir seguidors, seria sens dubte… el barri de Gràcia!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *