El pla de turisme de Gràcia fixa 40 mesures de contenció i integració dels visitants

Amb el bon temps les alarmes municipals pel turisme es disparen i almenys es van concretant els plans com l’Estratègia Territorial de Gestió Turística, amb casuístiques per districte, o el Pla Estratègic del Park Güell. El pla de turisme de Gràcia ha concretat les 40 mesures que s’aplicaran des d’ara i fins al 2020 amb l’objectiu de contenir, integrar i fins i tot descentralitzar l’afluència de visitants. Entre aquestes 40 mesures hi ha iniciatives que ja estan en marxa com el pla d’usos, el pla de pacificació de les places o l’ordenació de les terrasses, però hi ha nous elements i estudis encarregats que permetran, per exemple, conèixer la motivació i l’impacte dels turistes que venen a Festa Major o que visiten les places i els mercats, es gestionaran els efectes sobre el comerç local que es puguin produir per l’apertura de Casa Vicens o es fomentarà l’accés i les activitats als barris del nord. El pla del Park Güell, d’altra banda, ha incorporat 18 propostes dels veïns al pla de 178 mesures que es va presentar el novembre de 2017 i al qual hi va anar seguit un procés participatiu. Aquest dimecres el consell de barri ha debatut el desplegament, i el regidor de Gràcia, Eloi Badia, ha demanat disculpes per la lentitud municipal en l’aplicació d’accions.

 

L’Estratègia Territorial de Gestió Turística, l’artefacte de navegació del que més clarament es coneix com els plans de turisme de cada districte, ha concretat a Gràcia en els últims dies un nou pas amb 40 mesures concretes, repartides en 11 línies, que posen èmfasi sobretot en la contenció dels visitants però que també aposta per accions d’integració i activitats que afavoreixin la descentralització i arribada (també dels veïns) a barris i espais menys coneguts.
Aquest aterratge al territori del Pla Estratègic de Turisme 2020, segons fonts dels responsables, té un horitzó a curt i a mig termini, però ja va més enllà dels grans focus clàssics del turisme a Gràcia com el Park Güell o la plaça del Sol i planteja estudis, diagnòstics i avaluacions sobre les motivacions dels turistes d’arribar als mercats o sobre la relació del comerç de Gràcia amb els passavolants i planteja fins i tot projectes turístics participatius (vegeu quadre resum).
El document, que recull accions en marxa com el pla d’usos, l’ordenació de terrasses o el pla de pacificació de places, aclareix que també hi ha lloc per a la contenció amb sancions, per exemple, amb la intensificació de les inspeccions vinculades a l’ús de l’espai públic i vol estar amatent als efectes sobre el comerç local que es puguin produir en els primers mesos de l’obertura de Casa Vicens.
El pla de turisme coexistirà amb el pla estratègic del Park Güell, que aquest dimecres s’ha presentat en el consell de barri de la Salut ja tancat a 196 propostes, 18 més que les plantejades des de l’Ajuntament el novembre de 2017 i que són les que han introduït els veïns en el procés participatiu de la passada tardor. “Hi va haver més de 50 aportacions però 18 són les que tenen un capítol específic”, apunten fonts municipals. Entre aquestes noves propostes, la mobilitat de la zona serà sens dubte el debat central, com han estat al consell de barri les protestes amargues dels veïns en relació a l’enquistat conflicte dels taxis al carrer Olot.
En aquest sentit, el regidor de Gràcia, Eloi Badia, ha llistat algunes primeres accions com l’estrena de la Casa Pere Jaqués per al lliurament del concurs de punts de llibre de Sant Jordi o les obres de nou accés a la Baixada de la Glòria. No obstant això, després de dues hores i mitja de consell de barri, Badia ha admès que l’aplicació d’accions no ha estat prou àgil. “Hem baixat el ritme al Park Güell; de gener a maig hauríem d’haver seguit fent passos”, ha assumit.

 

Principals mesures
• Bones pràctiques sobre la conducta dels visitants en festes vinculades a la cultura popular de Gràcia.
• Estudi sobre la motivació i l’impacte dels visitants a Festa Major, places i mercats
• Intensificació de les activitats d’inspecció, control i sanció de les normatives i ordenances vinculades a l’espai públic i l’activitat turística del districte.
• Estratègia de comunicació per fomentar l’accés dels veïns a les parts altes de Gràcia.
• Avaluació dels efectes de l’activitat turística i els fluxos de visitants
• Gestió dels efectes sobre el comerç local que es puguin produir a partir de l’obertura de la Casa Vicens.
• Diagnòstic sobre la relació del comerç de Gràcia amb els passavolants i la població flotant del districte.
• Reforçar la relació del districte de Gràcia amb Collserola
• Actualització i difusió de la ruta de memòria històrica de Gràcia
• Projectes turístics participatius

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *