Mobilitat debat a Gràcia més zones 30 i centres de distribució d’última milla

Societat

Les primeres sessions participatives per a la redacció del futur pla de mobilitat 2019-2024 que està preparant l’Ajuntament s’han saldat aquest dimecres a l’Espai Jove La Fontana amb el llançament a debat de propostes que amb tota probabilitat s’aplicaran, d’una manera més o menys contundent, en el proper mandat, i que passen a Gràcia per l’augment de la pacificació i per l’estrena de centres de distribució d’última milla. En aquesta sessió, en forma de tres taules amb exemples d’àmbits de mobilitat a Gràcia, Sants i l’Eixample, la taula de Gràcia ha recollit en un mapa del nucli històric la proposta dels centres de distribució d’última milla que ja s’aplica al Poblenou i que a la Vila ha agafat cos en la reforma del mercat de l’Abaceria. L’Ajuntament proposa, en aquest sentit, l’ús de vehicles elèctrics per reduir l’impacte de la Distribució Urbana de Mercaderies (DUM). No obstant això, alguns representants d’empreses de distribució han advertit en el debat que hi ha sectors, com en el repartiment de begudes, que l’alternativa del vehicle elèctric per a aquesta última milla “no és viable”. “Ocuparíem nosaltres sols el centre de distribució i el vehicle elèctric no té prou potència de càrrega i arrossegament”, van apuntar. Malgrat aquest contrast d’opinions, el punt de partida del debat centrat a Gràcia han estat les superilles, sobre les quals, les opinions majoritàries han fet un balanç positiu del funcionament en aquests dotze anys al nucli històric, i els dinamitzadors de taula han recollit propostes més agosarades com ara “restringir totalment el pas de vehicles en algunes àrees”, incloent motos i bicicletes, i fins i tot l’estudi d’una àrea verda de pagament per a motos. Les motos, que a Gràcia són proporcionalment dels col·lectius més nombrosos en relació a la ciutat, han rebut altres propostes de contenció com la incentivació del motosharing per reduir el nombre de vehicles, encara que institucions autoritzades com Anesdor també han defensat a les taules que “hi ha marge” per seguir ubicant nous aparcaments gratuïts en calçada als encreuaments i als límits dels passos de vianants per guanyar visibilitat per als vianants.