PEZ, el caramel convertit en icona pop

Cultura

Un caramel amb una història curiosa. Una llaminadura que s’ha convertit en una icona pop. Un dispensador amb fans repartits per tot el món. També a Gràcia. De fet, fa uns dies es van reunir a la Violeta en una trobada insòlita. Els instigadors, la botiga gracienca de Torrent de l’Olla Blackout. Ells també són els responsables de l’exposició amb les obres d’una vintena d’artistes inspirats en PEZ, i que es pot veure a l’equipament gracienc fins al 17 de novembre. “Has de fer propostes divertides i que se surtin una mica de la rutina de l’oferta regular que et trobes a la Vila per també atreure un públic diferent als equipaments culturals”, explica el Javier, responsable de Blackout i organitzador de l’esdeveniment. No va faltar màgia o un dispensador creat especialment per a l’ocasió. A més, les obres que formen part de l’exposició s’han fet expressament per a l’ocasió. “Volia anar més enllà de posar una col•lecció de PEZ en una vitrina”, afegeix el Javi, i per això va fer la proposta als amics artistes. La història del caramel va començar el 1927, quan Eduard Haas III el va inventar a Viena. El seu nom es va originar a partir de la paraula alemanya utilitzada per a “menta”, que resulta ser “pfeffermintz”. Haas va agafar la ‘p’, ‘e’ i ‘z’ per obtenir el nom del caramel: PEZ. Després de vuit anys, a la companyia li anava tan bé que van haver de construir una fàbrica a Txecoslovàquia per augmentar la producció. Més tard Oscar Uxa va revolucionar l’experiència dissenyant un dispensador que permetia repartir una peça cada vegada. Era, més que res, una mesura higiènica perquè evitava que les persones toquessin els caramels abans d’agafar-los d’una de les capses de llauna. Al mateix temps es va aprofitar com a campanya antitabac: millor un caramel que una cigarreta. El 1952 PEZ va arribar als EUA i en un intent d’atreure els infants van crear versions de sabors afruitats i dispensadors amb personatges. I aquí va ser quan va agafar volada de veritat; la idea d’icona pop va ser tot un èxit. L’exposició de la Violeta n’és un petit exemple dins l’univers d’aquest mític dolç. Ara els organitzadors ja han començat a pensar en noves propostes de cara l’any vinent.