Gràcia reordena la mobilitat de l’eix sud i preveu la zona 30 al carrer Gran pel 2020

Societat

El Districte ha engegat el mandat fent retocs en la sempre complexa mobilitat del nucli històric i anunciant el canvi de límit de velocitat al carrer Gran. No seran aquestes les grans transformacions dels propers quatre anys, atenent a la perspectiva de reordenació de Pi i Margall, del desviament del trànsit interior al barri del Coll i del que es pugui dibuixar sobre les noves superilles al voltant del passeig de Sant Joan, però la pacificació del nucli històric segueix avançant. 

En primer lloc, en termes de correcció, perquè aquest 31 d’octubre, dijous que ve, s’activarà el canvi de direcció de l’actual circuit de by-pass -la popular pirula- que les motos han fet en els últims anys en l’eix Diagonal-Minerva-Sèneca i que ha generat queixes dels veïns. En segon lloc, més rellevant, és la reducció del límit de velocitat, de 50 a 30, que el Districte ja contempla que s’activi en pocs mesos, amb un molt lleuger canvi merament informatiu a nivell de senyalització vertical i horitzontal; res de bandes rugoses. Tampoc canviarà la dinàmica de dissabtes pacificats un cop al mes que es va engegar ara fa tres anys i que, entre festes i diades, suma una vintena de dies totals anuals.

La mobilitat tornarà a ser un dels temes centrals del mandat a Gràcia, no només perquè el districte sempre ha liderat els grans canvis de la ciutat -enguany farà tretze anys de la implantació de les superilles- sinó perquè la pacificació del nucli històric però també dels barris del nord està ja definitivament lligada a l’emergència climàtica que a Gràcia registra els indicadors més preocupants de qualitat de l’aire.

Encara és a les beceroles el contingut concret de nous canvis que es puguin anunciar vinculats al Pla d’Actuació del Districte que aquesta tardor es començarà a negociar, però ja hi ha projectes assegurats com la reordenació de Pi i Margall, que ja es troba en fase de redacció de projecte executiu amb un canvi significatiu cap a un recorregut més ondulant que reduïrà l’efecte túnel. També s’està avaluant alguna modificació recent com el canvi de sentit Vallirana-Príncep d’Astúries, que no acaba de funcionar perquè no serveix almenys a primera hora del matí per espantar els vehicles que encara sí o sí volen connectar Torrent de l’Olla amb Príncep d’Astúries pel carrer Carolines. 

Però el primer canvi operatiu entrarà en vigor aquest dijous pròxim, 31 d’octubre, en l’eix Diagonal-Minerva-Sèneca, allà on els veïns van alertar ara fa gairebé un any que les motos havien trobat un generós by-pass per evitar la cua que es forma al lateral muntanya de la Diagonal i alhora estalviar-se dos semàfors. La famosa pirula, una de tantes que es registren a la ciutat, suposava convertir una zona peatonalitzada i realçada amb l’arribada de galeries d’art o la residència d’estudiants en un circuit de motos continu. “El carrer no complia la seva funció”, ha explicat el portaveu del govern, Jordi Farriol. L’explicació afegida que ha donat el Districte és una “millora de la mobilitat” que no significarà cap tall de trànsit, simplement la inversió dels senyals de pas, però la mateixa nota admet el by-pass de les motos.

Més rellevant és el canvi a curt termini que experimentarà el carrer Gran amb la concreció que abans de l’estiu va arribar en forma de promesa electoral de BCN En Comú per reduir la velocitat límit de l’eix de 50 a 30 quilòmetres per hora. El canvi, segons apunta Farriol, serà “bàsic” i no s’esperen grans transformacions el vial, com l’aparició de bandes rugoses o ressalts, però el canvi es contempla a curt termini perquè no caldrà fer un llarg tràmit administratiu d’un acord que ja es va treballar a nivell de procés participatiu al llarg del passat mandat. “Tots els carrers que tenen un carril han de passar a una velocitat 30 amb l’objectiu de reduir l’accidentalitat i de millorar la qualitat de l’aire, i el carrer Gran es pot interpretar així perquè el trànsit privat té un únic carril”, apunta Farriol.

El canvi al carrer Gran, sempre pensant en aquest primer tram de mandat, dins de l’any 2020, s’operarà amb senyalització vertical i horitzontal, i el compliment efectiu sí que encara s’està estudiant tant a nivell policial com tècnic i no passarà en cap cas per la instal·lació de radars pedagògics, com s’ha executat en altres vies dels barris del nord, com al carrer Farigola.

Al carrer Gran, en tot cas, tampoc es canviarà la dinàmica de pacificació i tancament de la calçada un cop al mes i que al llarg de l’any ha significat una vintena de dies anuals, entre festes i diades, després que s’activés la mesura ara fa tres anys.