La L8 que unirà plaça Espanya i Gràcia preveu engegar obres la tardor de 2021 i acabar el 2025

Societat

La connexió de la línia 8 de Ferrocarrils de la Generalitat entre plaça Espanya i Gràcia, amb arribada a Gal·la Placídia, una de les infraestructures més publicitades i menys concretades en els últims 15 anys, ha començat a deixar de ser una entelèquia i ja té un calendari intern definit amb el qual treballa el departament de Territori i concretament la direcció general d’Infraestructures de Mobilitat. Si fa pocs dies el Govern anunciava l’adjudicació de la redacció del projecte constructiu per tres milions d’euros, el moviment de terres, un cop licitada l’execució, es calcula que engegarà la tardor de 2021 i que tot el desplegament de la infraestructura necessitarà quatre anys complets. Matisant les xifres facilitades, fonts de Territori han elevat el pressupost estimat de 238 milions d’euros fins als 300 milions, tenint en compte no només l’actuació d’infraestructura sinó també l’arquitectura i les instal·lacions.

El perllongament de la línia Llobregat-Anoia de Ferrocarrils, seguint aquestes noves previsions, es desplegarà sota terra des de plaça Espanya fins a Gal·la Placídia pel carrer Urgell, Francesc Macià i la Travessera de Gràcia i comprèn finalment quatre estacions adaptades a persones amb la mobilitat reduïda, tres de les quals seran de nova construcció: Hospital Clínic, al carrer d’Urgell, que permetrà l’intercanvi amb l’L5 del metro; Francesc Macià, al carrer d’Urgell entre Buenos Aires i la plaça Francesc Macià, que facilitarà l’intercanvi amb el Trambaix; Gràcia, a Travessera de Gràcia, entre Balmes i Via Augusta, que connectarà amb la línia d’FGC Barcelona-Vallès; i plaça Espanya, que comportarà la remodelació del vestíbul de l’estació d’FGC existent.

El projecte de connexió de la L8 entre plaça Espanya i Gràcia es remunta al 2002, quan ja apareixia en el Pla Director d’Infraestructures de la Generalitat amb una inversió prevista aleshores de 159,63 milions d’euros o 26.560 milions de pessetes del moment (vegeu L’Independent número 89).

Ara que s’han complert quinze anys del primer estudi informatiu que desplegava l’opció de la connexió de la L8 de Ferrocarrils de la Generalitat entre plaça Espanya i Gràcia, la direcció general d’Infraestructures de Mobilitat ja treballa per fi amb un calendari intern més que possible per executar l’obra a partir de la tardor de 2021 i fins al 2025. Així ho han manifestat fonts del departament de Territori i Sostenibilitat a aquest setmanari un cop anunciats a grans trets els detalls del projecte, que preveu el perllongament de la línia Llobregat-Anoia des de plaça Espanya fins a Gal·la Placídia pel carrer Urgell, Francesc Macià i Travessera de Gràcia amb quatre estacions, tres de les quals seran de nova construcció: Hospital Clínic, Francesc Macià, Gràcia, a més de la de plaça Espanya, que comportarà la remodelació del vestíbul de l’estació d’FGC existent.

El projecte s’ha adjudicat fa pocs dies per valor de tres milions d’euros i en el termini d’un any estarà redactat perquè es liciti ja l’execució i comencin els treballs. Les mateixes fonts han apuntat que els 238 milions d’euros anunciats s’elevaran a 300 si es compta no només la infraestructura necessària sinó també l’arquitectura i les instal·lacions.

La concreció del calendari és el principi del final d’un recorregut que es va iniciar el 2001 amb la publicació del Pla Director d’Infraestructures amb una previsió de connexió de la L8 que s’ha anat allargant en el temps amb periòdiques notícies de tímids però inconcrets. L’any 2004, en el primer estudi informatiu, el que sí que ja es va descartar és l’opció de traçat per Diagonal-Balmes-Via Augusta i va agafar cos l’opció de Travessera de Gràcia justament per minimitzar l’impacte per la Diagonal. En el Pla Director 2009-2018 encara es parlava d’una L8 amb continuïtat cap al Besòs, amb una segona estació a Gràcia, a la plaça Joanic.

El pressupost també ha anat canviant: el primer PDI es desplegava amb una inversió de 159,63 milions per fer l’enllaç fins a Gràcia i el 2011 els comptes ja es disparaven fins als 321 milions. Ara, en temps de postcrisi però no de llançar coets, els números de Territori es concreten en aquests 238 milions per a la infreastructura i 300 totals.