Amor i mort en temps de guerra

Cultura

Una cova dels Pirineus a la Catalunya del 2040. El descobriment d’una reserva de cru ha fet que s’hi traslladi el conflicte que avui pateixen a l’Orient Mitjà. En Tarek i la Mina, dos milicians catalans internacionalistes, esperen el moment de tornar a combatre. Antics comediants, mentre esperen fan peces d’art que canvien per productes de primera necessitat. Com els kurds fan servir l’art com antídot contra l’oblit. Aquesta és la sinopsi de la darrera proposta teatral de Raül Moreno i la companyia el Bac, una història de l’amor i de la mort en temps de guerra que s’estrena a la Sala Òn el proper divendres 27 de març. La peça, però, havia estat programada primer a Lluïsos de Gràcia per aquest dissabte 14 en el marc de festival Mutis, però les mesures pel coronavirus han obligat a la companyia a suspendre la sessió ja que l’entitat proposava reduir l’aforament a 53 persones. De tota manera, el compromís es tornar a reprogramar a Lluïsos més endavant i formar part del festival de teatre independent la propera edició.

L’antecedent de Kru es situa a l’any 2017, quan el Raül va passar quatre mesos a l’illa de Lesbos, al camp de refugiats d’Skala Sikamineas, fent de voluntari. A part de les tasques diàries que l’hi encomanaven, l’actor portava una càmera sempre a sobre i la intenció de fer el que sempre ha fet. “La meva feina és el teatre i vaig començar a conèixer gent amb qui podia treballar i entendre’m”, assegura el Raül. Així és com va començar a fer cinema i teatre amb refugiats de Síria, Palestina o Kurdistan, fent representacions a diferents espais. “Quan vaig tornar vaig començar a treballar amb tota aquesta matèria prima que es va convertir, també gràcies al treball escènic de Txema Turón, en Kru”, afegeix el director.

L’obra té dos protagonistes, el mateix Raül Moreno, i l’actriu vasca i ballarina Miren Jalón. Tots dos representen una parella obligada a entrenar-se per a la guerra tot i ser artistes. “Hi ha política, filosofia, amor, mort, humor”, confessa l’autor del text, “i a nivell interpretatiu és molt complex, és una obra molt complicada”. Per això, ha insistit en desenvolupar una trama que arribi a l’espectador, que contextualitzi les accions dels personatges, que aporti alguna cosa de llum a un drama que, malauradament, es continua repetint.

L’obra també es podrà veure a la sala del carrer Nàpols, 305 els divendres 3, 10 i 17 d’abril i dissabte 25 d’abril. La voluntat del seu impulsor és, després de l’estrena gracienca, portar aquesta història a més espais i sales, d’aquí i d’arreu.

Moreno assegura que a Kru es mostra com es combat un monstre, “un mal que també podria ser el patriarcat, el feixisme o el capitalisme”. Vol un camí llarg per a la seva proposta. Properes parades: Euskal Herria, i després, cap a Europa.