Front preliminar per evitar contaminació ambiental i acústica després del virus

Gràcia té un aspecte irreal aquests dies, també en una de les batalles veïnals més dures i evidents quan l’Enquesta de Serveis Municipals escolta el ciutadà: la contaminació ambiental i acústica. El vell somni d’una Gràcia quasi sense soroll s’ha fet realitat en els escenaris més complicats, des de la Plaça del Sol al carrer Gran, i els mesuradors oficials i particulars no menteixen. En contaminació ambiental, dilluns la mitjana dels valors de les estacions de trànsit de l’Eixample i Gràcia va caure per sota dels 10 micrograms per tercera vegada en un mes i a Ros de Olano, per exemple, les partícules en suspensió 2,5 que originen les emissions dièsel només han superat tres cops els valors de l’OMS en un mes. En contaminació acústica, dimecres els sonòmetres de les places giraven al voltant dels 50 decibels i a plaça del Sol estaven a 53 decibels a les set de la tarda quan no acostumen a baixar dels 72-73 decibels. Per primer cop es compleixen les recomanacions de la UE.

Mentre les dades dibuixen aquest escenari ideal, diversos col·lectius han començat a pensar en l’endemà de la crisi i en la possibilitat de tornar a la normalitat sense tornar a l’anormalitat dels índexs de contaminació ambiental i acústica. Els impulsors dels mesuradors de soroll de la plaça del Sol, Ideas for Change, estan aterrant a Barcelona el nou projecte We Count amb suport de la Unió Europea per desplegar sensors de comptatge de vehicles que permetin redissenyar les ciutats i compten amb la participació de Ros de Olano. La plataforma Bici Augusta posa pressió amb una bicicletada perquè s’activi el projecte de carril bici de dalt a baix de Via Augusta, que comportarà l’eliminació de les rambletes.

Els veïns de la plaça del Sol no se’n saben avenir de la situació que estan vivint amb la plaça buida, podent parlar de balcó a balcó a mig matí i comentant les dades inusuals i baixíssimes de decibels en comparació amb els registres que estarien tenint sobretot amb l’arribada del bon temps, quan la plaça esdevé des de fa dècades punt de trobada d’altres veïns, visitants i turistes i la gresca s’allarga fins a altes hores de la matinada. Ells han estat en els últims anys la primera línia de lluita contra la contaminació acústica a Gràcia, armats amb els sonòmetres del projecte europeu de la plataforma Ideas for Change, i ara es miren les dades amb reflexió de futur. “Estem encantades, quan sortim a aplaudir a les vuit xerrem una estona i creiem que cal fer lectures que ens duguin a modificar conductes”, apunta Paula Villuendas. “Ara estem relaxats, però el xoc [si tornem a la dinàmica d’abans] serà molt heavy”, afegeix la Mireia Bastardes.

A pocs metres de la plaça del Sol, quatre famílies del carrer Ros de Olano s’han començat a coordinar per sensibilitzar el veïnat contra la contaminació ambiental d’un carrer que és secundari però que actua d’enllaç en la mobilitat entre Torrent de l’Olla i el carrer Gran -és l’únic des de Santa Àgata que gira a la dreta i connecta. Les dades del sensor que tenen, ubicat en un primer pis a l’altura del carrer Pere Serafí, demostren que en un mes només tres dies han superat els nivells de partícules en suspensió 2,5 que originen les emissions dièsel. “Esperem que torni la vida al carrer, però no la contaminació”, deien a xarxes. “L’estratègia és aportar dades i sensibilitzar i passar a a la fase d’accions reivindicatives”, explica Xavi Marín. 

Els veïns de plaça del Sol i la plataforma Fumuts a Ros de Olano ja van coincidir al febrer en una reunió a petició d’ERC i van explorar la possibilitat de col·laborar en accions conjuntes. Ros de Olano, en aquest sentit, també s’ha mogut tancant el cercle contactant amb Ideas for Change, la plataforma de tècnics i experts en apoderament ciutadà que el 2017 van aterrar el seu primer projecte a Gràcia amb els sensors de plaça del Sol. Després d’aquell projecte, Ideas for Change ha evolucionat cap a la contaminació ambiental i està desplegant We Count, una iniciativa per comptar trànsit i velocitat amb sensors enganxats a les finestres amb l’objectiu de redissenyar les ciutats. El pilot, amb suport de la UE, està en fase de proves a Barcelona i compta turismes, camions, bicicletes i vianants. “Tindrem sensors suficients perquè Ros de Olano i altres carrers de Gràcia en formin part”, diu Lucía Paz.


,

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *