“La solució no és només reaprofitar i reciclar, sinó consumir menys”

Fa dos anys i mig que Carles de la Iglesia Díaz va decidir donar continuïtat a la petita botiga de tes “de tota la vida” del carrer Puigmartí. Però ho va fer en un local més gran al número 64 de Milà i Fontanals. El seu Rebost d’Orient ha ampliat l’oferta de productes, s’ha fet un nom entre els amants del picant, prioritza els articles de proximitat i se suma a la lluita per reduir el consum de plàstic i els residus. El Carles creu que aquesta crisi ha de servir per canviar moltes coses i espera que no sigui massa tard.

Quina és la historia del projecte? D’on surt l’interès per fer una botiga d’alimentació a granel?

Feia anys que sentia que alimentació i salut havien d’anar de la mà i tenia ganes d’engegar un projecte vinculat a això. Era client de la botiga de tes a granel que hi havia a Puigmartí i quan la seva propietària es va jubilar el 2017, vaig agafar jo el traspàs perquè era una oportunitat de tenir una botiga d’alimentació vinculada a la salut. Però el local era molt petit i vaig instal·lar-me a Milà i Fontanals, un local més gran i amb més aparador. El que tenia molt clar era que no volia una botiga convencional, sinó fer un projecte amb valors com la solidaritat, el veïnatge, el suport mutu… En aquell moment Gràcia s’estava omplint de botigues de disseny amb preus poc populars, i no volia això.

Com valores aquests dos i mig de botiga?

Haig de dir primer de tot que el 50% és clientela de l’altra botiga, i a poc a poc hem anat fent nous clients, tot i el tancament del mercat de l’Abaceria, que es nota molt sobretot perquè hi ha menys pas de gent, molt menys moviment que abans. Sort que a Milà i Fontanals, amb la Bodega Marín, que som veïns, sempre hi ha gent.

Què vas conservar de l’anterior establiment i què n’has incorporat de nou? 

Hem conservat tot el que hi havia (tes, infusions, espècies, mel), fins i tot el mobiliari, i hem sumat més productes; tenim més de 125 tes diferents, mel de productors propers, igual que els fruits secs, un gran assortit d’espècies internacionals… Intentem que els productes siguin de proximitat, excepte el te, que ve de la Xina i de l’Índia. També ens hem especialitzat en picant, i és curiós perquè ha corregut la veu i ens ve gent de tot arreu. Tenim clients d’Israel, Austràlia, Itàlia, Jamaica, i molts agraeixen que tinguem espècies del seu país d’origen; a Gràcia viu gent de tot el món.

Més oferta i especialitat com a trets diferencials, doncs.

Sí, a més de la varietat de tes, espècies i infusions, tenim una relació qualitat preu molt bona. Ajustem al màxim perquè sé que amb una botiga no em faré ric.

Com veus ara el tema del granel? Ha estat una tendència a l’alça els darrers anys. 

Jo ja estava familiaritzat amb el granel per motius de feina i, personalment, també estava fins als nassos de tantes bosses de plàstic, envasos i residus. A la botiga procurem tenir-ho tot a granel, fins i tot la mel, a més de pots de vidre que reutilitzem. És cert que la tendència ha canviat cap a millor, i encara que queda molta feina, hem avançat, almenys pel que fa a consciència ambiental. Hi ha cada vegada més persones que han deixat de fer servir plàstic, i han canviat molts hàbits.

Ajuda que Gràcia sigui una zona amb una xarxa àmplia de comerç sostenible?

Precisament quan vaig venir a Gràcia a viure el 2012 va ser precisament perquè aquí trobava aquest tipus de comerç. Algunes botigues han tancat però l’esperit segueix. Però per altra banda, al futur mercat de l’Abaceria hi haurà un supermercat… De tota manera, estem encantats que la gent segueix donant suport al comerç de proximitat.

I les campanyes de residu zero funcionen?

Sí, està clar que ajuden i s’ha notat un increment de la consciència ambiental de molta gent però hi ha un problema més gran, i és que vivim una societat capitalista i de consum. Per tant, la qüestió no és reciclar més, sinó que hem de reduir el consum. L’ésser humà s’ha convertit en una plaga per al planeta. No podem seguir amb el mateix model de consum.

Com esteu afrontant vosaltres la crisi del coronavirus?

Ens sentim afortunats perquè hem pogut seguir obrint com a botiga d’alimentació, malgrat el confinament i el tancament de molts sectors. Així que més o menys el nostre dia a dia segueix igual, però amb incertesa pel futur i per com recuperarem després la normalitat social. Això sí, espero també que la crisi que estem vivint aquests dies serveixi per canviar les coses. Quedarem molt tocats econòmicament i psicològicament, així que no podrem tornar al mateix funcionament d’abans.

Heu incrementat la demanda de comandes a domicili?

I tant. La botiga online ha apujat molt les vendes per dos motius, perquè la gent evita sortir de casa i llavors compra més per Internet i perquè està més temps tancada i el dedica a cuinar i a provar receptes noves, i per tant molts clients ens demanen condiments i espècies de cuina internacional que potser fins ara no havien utilitzat mai. Hem fet i seguirem fent com sempre repartiment a domicili a totes les veïnes que ens ho demanin, per suposat, seguint la idea de donar servei al barri.

I quins altres productes us demanen més ara? 

Infusions relaxants i herbes que reforcin el sistema immunològic. Moltes persones ens diuen que tenen problemes per dormir, o estant angoixades per tot el que estem vivint. I moltes altres busquen a través de l’alimentació una millora de la salut, que és precisament la idea que jo buscava quan vaig obrir la botiga.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *