L8, una llegenda antiga

Cruïlla de Gal·la Placídia amb Travessera i Via Augusta
Cruïlla de Gal·la Placídia amb Travessera i Via Augusta | À.G.P.

Editorial

Un llunyà novembre de 2004 aquest setmanari, en el seu número 89, obria portada amb el següent titular, La línia 8 arribarà a Gal·la Placídia per Travessera, fent referència a la infraestructura ferroviària impulsada per FGC per connectar les línies Llobregat i Vallès, tal com ho indicava des del 2002 el Pla Director d'Infraestructures de la Generalitat. En aquell moment, amb l'estudi informatiu sobre la taula, es plantejava una opció de traçat i inversions aproximades en euros i en pessetes, i el redactat de la informació no amagava que la cosa podia anar per llarg. L'obertura de la secció de Societat es completava amb un requadre sobre els retards de la L9 a la plaça Lesseps.

El tram de Travessera quedarà inutilitzat per les obres i es podrà repensar aquesta entrada a Gràcia

Quan està a punt de fer 20 anys d'aquell PDI, molt de tant en tant tornem a donar valor informatiu a la L8, i diem molt de tant en tant perquè es tracta sens dubte de la infraestructura de Barcelona més publicitada pels mitjans; el departament de Territori fa molt bé la seva feina i aconsegueix difondre qualsevol mínima novetat de paperassa. Aquesta setmana, fet el context que denota un punt d'incredulitat guanyada amb els anys, val la pena reflotar el tema perquè hi ha detalls interessants de concreció: ubicació a Travessera de Gràcia, entre Balmes i Gal·la Placídia, 45 metres de profunditat, dos accessos al vestíbul soterrat i òbviament la connexió amb l'actual estació de Gràcia de la línia Vallès.

Tot plegat es tracta de les propostes preliminars als aspirants a la redacció del projecte constructiu, els quals tindran dos anys per treballar-hi; és a dir, que tampoc veurem a curt termini que es mogui ni una pedra a la zona. Però sí que ens podem començar a imaginar que algun dia, en aquell tram (i amb el mapa que ens indica una cua de maniobres a Travessera de Gràcia fins al carrer Gran, hi haurà un bon merder de mobilitat i d'obres, probablement amb el coll d'ampolla de Travessera inutilitzat durant un temps, i que això serà una molt bona oportunitat per repensar aquesta entrada a Gràcia.