Desllorigar l'embús

El carrer Venus, abans de la cruïlla amb Perill
El carrer Venus, abans de la cruïlla amb Perill | À.G.P.

Editorial

És trobar la solució a un afer difícil, com bé diu el diccionari quan busquem el significat de la paraula desllorigador, i això és el que preveu fer també el canvi del Pla General no només en els mediàtics titulars de les expropiacions o de l'habitatge protegit, sinó també en l'àmbit de la mobilitat: cal trobar una solució a la distribució de mercaderies a Gràcia, no només per una qüestió principal de contaminació acústica i ambiental sinó per una raó principal de salut mental tant dels repartidors com dels veïns.

La distribució d'última milla amb vehicle net és una urgència per a la salut al nucli històric

Sobretot el retrat se succeeix durant bona part dels matins dels dies laborables: interminables cues de vehicles aturats a Torrent de l'Olla, incorporacions o sortides de camions i furgonetes a carrers secundaris (amb els consegüents equilibris per no xafar un vianant o un cotxet de criatura), grans concentracions d'aquests vehicles aturats a l'únic carril autoritzat per al vehicle privat del carrer Gran mentre el carril bus es converteix en l'única opció, un cristo de mil dimonis...almenys l¡educació ha millorat amb els anys i ja pocs conductors toquen el claxon; els teletreballadors ho segueixen en directe...

A l'Ajuntament hi volen posar solució amb una pla de sis microplataformes de distribució d'última milla que ja tenen un primer mapa d'ubicació i que serviran perquè hi aterrin almenys un 50% d'aquests camions i furgonetes. La mercaderia es redistribuirà a través de vehicles nets: a peu, en bicicleta o en tricicle, en un radi que abarca uns dos quilòmetres. Només hi ha un lloc gairebé segur, al carrer Venus, en el mapa que ha presentat l'Ajuntament, però ja s'apunten espais a Gal·la Placídia, Escorial amb Travessera de Dalt, avinguda Vallcarca amb Farigola, Travessera de Gràcia amb Nàpols i Nil Fabra amb Pérez Galdós, carrer amunt, carrer avall... És una urgència per a la salut i per a les dades de contaminació en un nucli històric molt castigat. Fins i tot els soferts repartidors ho acabaran agraint.