La L9 es torna a moure al ventre de Lesseps

El pòrtic grua per la L9 a tocar de l'Hospital de Sant Pau
El pòrtic grua per la L9 a tocar de l'Hospital de Sant Pau | À.G.P.

Editorial

Com si els algoritmes detectessin la conversa d'aquest dilluns entre un periodista i una dirigent veïnal de la Salut, les corrents subterrànies de la ciutat, a Travessera de Dalt, s'han començat a remoure i encara ho faran amb més força aquest estiu per extreure a trossos les peces de la tuneladora de la L9 que va aturar-se allà un maig de 2011. Han passat més de deu anys d'aquella excitació que va suposar l'inici de les obres de la nova línia de metro a Lesseps i dels debats encesos sobre la ubicació de l'estació de Muntanya. Sona ridícul a aquestes alçades aquell altre debat sobre la conveniència d'acabar la L9 a Lesseps o remodelar la Travessera de Dalt; finalment va guanyar la segona opció per golejada.

Vés per on que el nou metro no es posi en marxa abans que el pla Vallcarca o l'Abaceria

Malgrat tot, hi ha moviments, deu anys després. La vella tuneladora NFM sortirà pel pòrtic grua que s'ha instal·lat a la part de dalt de l'Hospital de Sant Pau i serà tot un espectacle veure aparèixer les peces del macroginy inutilitzable. Quan va ser útil, aquest no va fer una feina en va: l'estació de Lesseps de la L9 està executada en un 92% i la de Sanllehy en un 42%; la de Muntanya, però, no ha ni començat.L'entrada en funcionament de la nova línia de metro, com tot en aquesta ciutat pel que fa a infraestructures i grans transformacions, no serà d'avui per demà perquè el calendari oficial més optimista parla del 2026-2029. Però significarà, quan arribi, el gran canvi en la mobilitat que fa dècades que s'espera a Gràcia, i vés per on que no arribi aquesta reforma abans que la del pla Vallcarca o la del mercat de l'Abaceria.