Les Creadores de Gràcia estudien fer de Minerva una marca que avali les obres

Cultura

Després de deu anys de recorregut com a altaveu de la creació cultural de les dones de Gràcia, el Projecte Minerva ha fet un nou pas per reforçar la tasca de visibilització de les artistes, en un moment on l’aturada econòmica ha tingut greus efectes a l’àmbit de la cultura. La incertesa sobre les dates per reprendre l’activitat ha fet que el col·lectiu gracienc aprofités l’oportunitat per recuperar un treball que havien començat a elaborar dos anys enrere i que tenien llest per a la inauguració de l’exposició Dones i Aigua el passat mes d’abril: un total de 26 vídeos on cadascuna de les artistes explica, a més de la seva trajectòria, quina vinculació manté amb Gràcia i què li aporta formar part del Projecte Minerva. “Hem volgut insistir en la comunicació perquè tot i que ja fa deu anys que vam engegar el projecte encara cal que la gent ens conegui, i per això també hem volgut recordar el vincle amb el territori”, explica Josefina Altés, membre del col·lectiu. 

La primera acció de la campanya va ser obrir compte a instagram i publicar cada dia el vídeo d’una creadora, que també es pot veure a facebook. Ara, la idea és incloure aquest material també a la pàgina web del catàleg d’artistes. “Estant patint molt, no poden anar als mercats o als tallers, i a algunes que tenien previst obrir botiga no han pogut”, afegeix Altés. Per això, i seguint l’exemple d’altres sectors, les xarxes socials s’han convertit en un nou aparador per a les artistes gracienques. També aquests dies planifiquen diverses activitats virtuals i tallers online. 

Un altre dels fronts oberts per al col·lectiu és la creació de la marca Minerva, una línia de treball que pretén avalar les obres de les artistes amb criteris com la sostenibilitat o la proximitat i qualitat dels materials. “Amb la marca Minerva, per exemple, es podrien oferir lots de Nadal i cada article estaria certificant que està fet per una dona, a tallers del districte i amb materials naturals”, explica la portaveu, basant-se també en la signatura que el col·lectiu va fer en el seu dia amb Barcelona + Sostenible.

Lletra i música de creació pròpia. La banda sonora de les càpsules audiovisuals de la nova campanya de les Minerva s’ha fet a casa: a partir d’un poema de Rosa Maria Arraola, una altra Minerva, Claudia Cabero, posa la música i la veu. El coixí musical és el primer enregistrament que van fer de la cançó amb en Joan Rosell a l'altra banda de la càmera.