Verd a les places i espais d'estada als eixos viaris, idees per al Pla General en sostenibilitat i mobilitat

Els grups de debat apunten l'aprofitament de mitgeres i la recuperació dels interiors d'illa amb camins oberts

Societat

La mitgera de la miliciana a la plaça Dones del 36
La mitgera de la miliciana a la plaça Dones del 36 | À.G.P.

L'esquifit 4% d'espai verd que es va posar de manifest com un dels principals problemes a resoldre dilluns passat, en la primera de les sessions per abordar el debat de modificació del Pla General Metropolità de 1976 a Gràcia, ha tingut la primera pluja d'idees eaquesta setmana en la sessió específica dedicada a sostenibilitat i mobilitat. 

L'augment de la presència del verd, d'acord amb la densitat urbanística de Gràcia, s'ha tractat en quatre grups de debat amb concrecions com la incorporació de recursos naturals més visibles en noves actuacions com l'Abaceria o en la segregació de trams viaris entre vianants i vehicles amb catifes verdes com les del passeig de Sant Joan. 

Les mitgeres i les cobertes, encara poc aprofitades a Gràcia però ja amb noves experiències en els darrers anys com la mitgera de la miliciana a la plaça de les Dones del 36 o la coberta de Balcells 26, han obert un nou front d'idees, sobretot en el primer cas, amb el complement d'augmentar el verd a les places -una vella reivindicació que sempre ha topat amb els costos de manteniment de l'Ajuntament- a través de pèrgoles amb plantes enfiladisses. També s'ha plantejat la recuperació progressiva dels interiors d'illa amb camins oberts que els reaprofitin. 

El tram central de Travessera de Gràcia apunta a plataforma única

La reforma de la mobilitat, esperonada pel compromís de l'equip de coordinació municipal de desafectar els eixos viaris i consolidar els equixals generats sobretot a Travessera de Gràcia i carrer Gran, ha registrat propostes per adequar aquests múltiples entrants amb petits espais d'estada i evitar l'ocupació amb motos generant aparcaments en calçada com a la Diagonal. També la plataforma única s'ha explorat com a proposta per al tram central de la Travessera de Gràcia, com a conseqüència d'aquesta voluntat municipal de pacificar i no ampliar carrils, com era la voluntat en aquests eixos viaris l'any 1976. 

El debat sobre la consolidació dels queixals s'ha complementat amb altres idees com la protecció dels edificis antics que quedin desafectats en aquests àmbits per evitar que s'enderroquin i, en un sentit contrari, en el cas del carrer Maignon, alguns dels veïns participants han demanat que sí que es tirin enrere els nous blocs que es construeixin per evitar l'efecte túnel en un carrer tan estret o que en cas contrari es limiti l'alçada que ara contempla el Pla General.