Crida de les escoles de teatre de Gràcia, en situació crítica per un nou tancament

"Tot just quan comencàvem a remuntar, ens obliguen a parar novament", afirma Verónica Pallini, directora de L'autèntica

Cultura

'AUPAPÁ', de Zig Zag Danza, va obrir la temporada de L'autèntica
'AUPAPÁ', de Zig Zag Danza, va obrir la temporada de L'autèntica | Cedida

Al límit. Així es troben les escoles de teatre després que el govern de la Generalitat decretés un nou tancament d’aquests espais durant dues setmanes. Poc després d’haver encetat la temporada –com en el cas de L’autèntica, hereus de Porta 4, on l’escola alimenta la sala de teatre en un projecte que tot just va arrencar poc abans del confinament- les noves restriccions tensen encara més la corda i posen en perill el futur d'aquests espais. Per això, l’ACET, Associació d'Escoles de Teatre de Catalunya, insta al govern català a crear un pla de rescat de les escoles d’Ensenyaments Artístics del país. En el plànol local, aquests centres s'han sumat al manifest aprovat per l'ACET aquesta setmana i denuncien el buit legal en què es troben. "No tenim cap interlocutor directe; no ens fan cas ni a Cultura ni a Educació", afirma Laura Jou, directora de l'escola gracienca Estudi per a l'actor. 

L'arbitrarietat de la mesura és un de les crítiques que es fan des del sector

L'arbitrarietat de la mesura també és una de les crítiques que es fa des del sector. "És molt injust i fa molta ràbia que les escoles reglades sí puguin fer classe presencial i nosaltres no, després d'adaptar i aplicar totes les mesures de seguretat", afegeix Jou. Precisament, l'alternativa de les classes virtuals no representa, segons aquestes escoles, una solució a llarg termini, ja que moltes matèries ja no es poden fer online i això repercuteix en l'equip docent. "Perdem alumnes, perdem docents i no podem seguir amb la programació que havíem encetat per tornar a fidelitzar el públic així que els efectes sobre companyies i actors és devastador", assegura Verónica Pallini, directora de L'autèntica. "Tot just quan començàvem a remuntar, ens obliguen a parar novament", afirma l'actriu i dramaturga. Josep Maria Borràs, director de Youkali, l'escola de teatre musical de Ramón y Cajal, i membre fundador de l'ACET, explica que l'associació ha recollit tot el malestar dels seus associats per transmetre-ho a ensenyament i a cultura per tal de trobar solució "al desori" que pateix el sector. "No estem calculant l'impacte de deixar als més joves que desitgen formar-se en teatre o arts escèniques sense aquests moments de joia", clou Laura Jou.

Sala online del Lliure activa i 'Bonus Track', a l'espera

El Lliure de Gràcia preveu reprendre la peça ¡Bonus Track¡ el 14 i 15 de novembre, en els seus dos últims dies en cartell. Durant aquestes dues setmanes, la nova Sala online continua activa i s’hi poden veure espectacles pensats exclusivament per a un escenari digital: teatre radiofònic ('Los satélite'), de Ricard Gázquez; i Clàssics per a criatures ('La vida es sueño').