La reforma de Pi i Margall ja es mou però el gruix de les obres es desplegarà el 2022-2023

El Districte farà cales a l'avinguda el gener per tancar el projecte executiu i anuncia una nova proposta de mobilitat més pacificada

Societat

L'avinguda Pi i Margall, al pas de vianants amb el carrer Hipòlit Lázaro
L'avinguda Pi i Margall, al pas de vianants amb el carrer Hipòlit Lázaro | À.G.P.

La reforma de Pi i Margall acumula ja una llarga història d'ajornaments municipals (vegeu requadre) i tampoc els avenços en la formulació i votació de propostes des del 2017 han accelerat la posada en marxa. Però aquest gener es mourà alguna cosa que aporta valor al futur immediat: l'àrea d'Ecologia Urbana acaba d'aprovar un petit pressupost de 50.000 euros per executar cales a l'avinguda, sempre passat festes, per confirmar la posició exacta dels serveis existents, llum, aigua i gas, i altres dades del que hi ha sota del paviment en clau de serveis, clavegueram i  infraestructura del metro, entre altres. Aquest és el pas necessari per enllestir el projecte executiu de la reforma, que ara està en fase d'avantprojecte.

El regidor de Gràcia, Eloi Badia, va donar més detalls dimarts 15 en el consell de barri de Camp d'en Grassot, sobre aquest calendari definint Pi i Margall com un dels "grans projectes de ciutat" en aquest mandat per al qual ja hi ha un pressupost estipulat (el 2019 es va fer pública una partida inicial de 2,75 milions d'euros). Segons Badia, a l'aprovació del projecte executiu l'ha de seguir la licitació de les obres i qualsevol moviment de pedra es desplegaria al llarg de 2022 i 2023 preveint un total de 24 mesos de transformació del vial.

En aquest calendari, però, també s'ha de reformular la decisió votada pel veïnat el 2017 a partir de tres opcions que preveien més verd, reducció de carrils i la meitat d'aparcament. L'opció A, la que va guanyar, tenia una franja verda central i carrils bici a tocar; l' opció B, una rambleta central per a bicis; i l'opció C, un corredor verd de quatre metres amb carril bici a tocar però sense creixement de les voreres laterals. El projecte també pacificava els accessos a Providència, Sant Lluís i Encarnació.

El març de 2018 l'opció A es va retocar acumulant l’espai verd a una banda i perdent un carril bici, i amb el nou mandat el regidor ha anunciat nous retocs per reduir l'efecte túnel que afavoreix l'augment de velocitat. Dimarts Badia va apuntar una nova proposta de mobilitat encara més pacificada que haurà de validar el veïnat.

Cronologia

2007-2011. Malgrat aparèixer per primer cop en el Pla d'Actuació, la reforma de Pi i Margall no es concreta

2011-2015. El Districte descarta fer la reforma de l'avinguda pels efectes de la crisi econòmica; només es reasfalta

2015-2019. El Districte planteja tres opcions amb més verd, reducció de carrils i la meitat d'aparcament