Rebost Solidari: "Hem passat a atendre gent que no cobra l'ERTO o gent que es moria de vergonya de venir"

L'entitat, que va arrencar ara fa un any, ha multiplicat per deu les persones ateses i lamenta la lenta resposta de les administracions; "De burocràcia no es menja", diuen

Societat

Montse Higueras, una de les principals impulsores del Rebost Solidari de Gràcia
Montse Higueras, una de les principals impulsores del Rebost Solidari de Gràcia | Cedida

El 7 de gener de 2020 arrencava el Rebost Solidari de Gràcia al carrer Reig i Bonet 12, després d'un procés de recerca de local i d'acord amb el Districte molt llarg. Multiplicant per cinc les persones que inicialment atenia, a causa de l'impacte social de la pandèmia, una de les seves principals impulsores, Montse Higueras (Barcelona, 1972), fa balanç anual.

Probablement quan vau pensar el Rebost, ni us imaginàveu les dificultats que hauríeu de superar. Us penediu d'haver fet el pas?
En absolut. Creiem que som més necessaris que mai, malgrat que l'actual no sigui el projecte que vam iniciar. Vam néixer amb la voluntat de crear una nova dinàmica de distribució alimentària a Gràcia per treure els usuaris de l'assistencialisme per promoure un economat. La pandèmia ens ha obligat a ser més aviat punt de distribució.

Ateníeu 367 persones inicials.
Ara tenim 1.500 persones derivades de Serveis Socials que vénen cada 15 dies i mil persones que vénen derivades d'entitats que atenen persones en risc d'exclusió social. Són unes 4.000 persones mensuals.

Com heu suportat aquest creixement exponencial?
Perquè Gràcia és fantàstica, la Gràcia de les associacions, de les escoles... Si haguéssim depès de l'administració, no hauríem pogut atendre aquestes persones.

A l'administració li consta el creixement de peticions de persones a Serveis Socials. Com és que no respon a projectes com el vostre?
Perquè les respostes de l'administració no són immediates, i de burocràcia no es menja. No tenen en compte que tu has d'omplir la nevera de les famílies durant 15 dies.

El Rebost està en perill?
Sí, esclar. L'estructura trontolla. Hem patit molt aquests mesos. Hem posat diners de la nostra butxaca. Hem tingut donatius.

Ha evolucionat el perfil de l'usuari?
Sí. Ara és molt diferent. La pobresa del principi venia d'un sistema cronificat, procedent de les parròquies, gent gran, migrants... Ara és un perfil de nova pobresa: gent del nostre entorn veïnal, famílies que no han cobrat ERTO, que no arriben a final de mes, gent que al prinicipi es mor de vergonya, que mai haurien pensat de ser usuaris. En tenim moltíssima d'aquesta nova pobresa, i ha vingut per quedar-se.

Heu insistit que feu curt sobretot de bolquers.
Perquè atenem uns 150 nadons. Aquestes criatures necessiten una atenció i el sistema sanitari no els cobreix els bolquers ni llet de continuació, només si estan malalts.

Com han respost les empreses? 
Tenim mercats, Abaceria i Lesseps, Fruita Dona, el Forn Montserrat, Turris o Europa, Mercadona, el Banc d'Aliments... Però ens calen aliments de caducitat llarga.

Teniu producte de la Unió Europea.
Sí. Producte bàsic, però també magre de porc o tonyina en molles que ens fa arribar però no surt.

Heu rebut donacions de Caritas Alemanya!
Sí, gràcies als Castellers, que havien d'inaugurar la catedral de Colònia i els diners de l'actuació suspesa van gastar-los en nosaltres. Un regal caigut del cel! 

Diners van entrant, l'administració va tard, però quin perfil de voluntari us cal ara?
Per logística. Gent que dilluns i dimecres al matí puguin transportar.

Heu hagut de llogar un local extra.
Sí, cal un nou local. Urgentíssim.