Vallcarca projecta el nucli històric pacificat, amb 70 arbres nous i recollida pneumàtica

L'Ajuntament aprova inicialment l'Anella de Serveis, la urbanització del nou barri vell a l'entorn del carrer Farigola

Societat

Activitat al nucli històric de Vallcarca, aquest dijous
Activitat al nucli històric de Vallcarca, aquest dijous | À.G.P.

El nou barri vell de Val­lcar­ca, el que ha de ressorgir després d'una dècada llarga marcada pels solars que van quedar arran de projectes aturats per la crisi econòmica i la redefinició dels espais novament projectats pels veïns, ha avançat en els últims dies cap a la concreció amb l'aprovació inicial de l'anomenada Anella de Serveis, la urbanització interna i externa que implica els carrers Farigola i Mare de Déu del Coll com a principals però també altres vials secundaris com Cambrils, Argentera, Calendau i Medes.

Els treballs tallaran Farigola, Mare de Déu del Coll, Medes, Argentera, Calendau i Cambrils

En un document de 500 pàgines, l'Ajuntament preveu uns treballs de 14 mesos en sis minifases (començant per Farigola i seguint per Mare de Déu del Coll i Medes) que es caracteritzen per la pacificació, la connexió transversal, l'eliminació de barreres arquitectòniques i l'eliminació d'aparcament de superfície. Tots aquests elements es desprenen del debat desplegat sobretot el 2019, on els veïns van diagnosticar els principals problemes del nucli històric.

El document, per exemple, parla d'una actual amplada "molt reduïda" de les voreres o de presència "pràcticament inexistent" de zones verdes i arbrat i planteja "canviar radicalment el concepte actual dels vials del barri de Can Farigola, passant de vies circulatòries amb prioritat absoluta del trànsit rodat sobre el de vianants pel d’un carrer tipus bulevard, que afavoreixi les relacions humanes".

Aquest canvi radical preveu aixecar tot el paviment i les voreres dels carrers implicats, retirar tot el mobiliari, baranes i senyalització i la majoria dels pocs arbres. El procés de substitució, amb el lògic tall de trànsit (l'accés al barri es farà més endavant de l'avinguda, per Baró de la Barre), es traduirà en voreres més amples (mínim 1,80 m), en carrers de plataforma única amb diferents tipus de paviment o llosa per influir en la velocitat dels vehicles, en el desplegament de nou mobiliari (20 bancs, 16 papereres, 7 cadires) i en la plantació de desenes d'arbres (71).

La novetat en aquest àmbit també té a veure amb el sistema de recollida de residus, que retirarà la vintena de contenidors actuals i els substituirà per boques de recollida pneumàtica, amb les connexions subterrànies per aspiració cap a la central de residus de la plaça Lesseps. L'ampliació del sistema, tant a Farigola com a Mare de Déu del Coll, suposarà una empenta a la infrautilitzada central, inaugurada el 2009.

La principal incògnita, però, d'aquest procés, actualment en exposició pública, és la data d'inici d'obres, que depèn de la inclusió del projecte en el pla d'inversions municipals. "S'ha portat el projecte a aprovació però l'execució de les obres depèn de disposar de dotació", expliquen fonts municipals. La primera previsió quan es feien les assemblees del 2019 era la primavera de 2020, prepandèmia.