Damià Duran (Lluïsos): "Malgrat les dificultats d'ara el teatre emergent no ha perdut iniciativa"

Amb les residències artístiques en marxa, l'entitat encara l'any amb la intenció de mantenir activa tota la programació teatral

Cultura

Damià Duran, al teatre de Lluïsos aquest dimecres
Damià Duran, al teatre de Lluïsos aquest dimecres | Cedida

Les residències artístiques de Lluïsos Teatre d'aquest any ja han començat els assajos i tots els tallers estan de nou en marxa. Malgrat les dificultats que ha plantejat la crisi sanitària, l'entitat manté l'aposta per la cultura, segons Damià Duran, responsable de la gestió de Lluïsos Teatre, i encara l'any amb tots els projectes actius.

Quins efectes ha tingut haver aturat la programació?
Per sort, pel que fa a la programació de titelles i nadons el confinament ens va obligar a suspendre només una obra de titelles a l'abril que vam reprogramar a l'octubre, i vam haver d'ajornar la final del Desconnecta per tal de minimitzar els danys i poder sostenir el projecte econòmicament, tot i que amb la reducció de l’aforament al 50% no surten els números. Però enguany l’aposta per la cultura era sí o sí. La programació de titelles és de les més estables, amb 16 anys, i aquest és el tercer de la de nadons. S'han de mantenir.

S’ha perdut públic pel camí? La gent està tornant al teatre com abans?
Al principi de reobrir costava una mica que la gent s’animés, hi havia encara la por, però amb la segona reobertura el públic està més tranquil. Anem poc a poc recuperant el dia a dia també amb els tallers d’adults i recentment el d’infants, que poden venir presencial en grups de sis.

És la primera vegada que teniu dificultats per escollir les companyies residents per la qualitat de les propostes?
A les darreres edicions havien millorat molt qualitativament. Però aquest any hem rebut sis o set molt fermes, i al jurat li va costar decidir. Potser és degut a que ara hi ha menys espais d’exhibició, o que el projecte de residència de Lluïsos està més consolidant. Un dels punts a destacar, en aquest sentit, és el jurat; son persones de l’àmbit professional amb una trajectòria reconeguda i això dóna un plus al projecte. És un luxe comptar amb la seva opinió.

En tot aquest temps creus que ha millorat la salut de la creació teatral emergent?
El temps de pandèmia ha significat un increment de les dificultats a l’àmbit cultural i teatral. Les iniciatives hi són, hi ha molta gent amb ganes de fer coses diferents, de tirar endavant els projectes i explicar què està passant al seu voltant. Això es pot veure amb les dues companyies que ara fan la residència, cada una amb un llenguatge diferent; l’espectacle Amor i Informació d’Anemona Irracional parla sobre diferents temes com ara feminisme, comunisme, imperialisme, la revolució sexual, la guerra o el capitalisme, i fa d'una manera potser més clàssica, i la de Mambo Project Iaia és una proposta multidisciplinar que barreja llenguatge teatral i cinematogràfic.

En quin moment del procés es troben ara?
Anèmona Irracional ja porta dues setmanes assajant i Mambo s'incorpora ara, i estaran alternant els assajos fins que acabi la residència. A més s'incorporarà una tercera, Mistela, Candela, Sarsuela, que van haver de cancel·lar pel confinament. Després de la mostra a Lluïsos anirà al Maldà.

La projecció i el recorregut després de la residència també és un plus per les companyies.
I tant, el Tarantana, el Maldà, la Fira Tàrrega, el Grec o la sala la Sala Flyhard son alguns dels espais on després s'han exhibit.

Tot i la incertesa, en principi mantindreu tots els projectes?
La nostra aposta per la cultura és ferma així que la línia de treball és mantenir la que teníem abans  de  la pandèmia, amb la programació infantil, els tallers de teatre, el Màgicus o el Desconnecta. Si cal ens adaptarem però no volem renunciar a res.