El Govern ubica l'estació de Gràcia de la L8 de FGC a Travessera, entre Balmes i Gal·la Placídia

La redacció del projecte constructiu, que té dos anys de temps, detalla dos accessos, profunditat a 45 metres i la connexió amb la línia Vallès

Societat

La Travessera de Gràcia, en direcció a Balmes, vista des de Gal·la Placídia
La Travessera de Gràcia, en direcció a Balmes, vista des de Gal·la Placídia | À.G.P.

La història de mai acabar que ha estat el perllongament i connexió dels Ferrocarrils de la Generalitat entre plaça Espanya (línia Llobregat) i plaça Gal·la Placídia (línia Vallès) -aquest 2022 farà 20 anys que apareixia per primer cop al Pla Director d'Infraestructures- s'ha concretat una mica més aquesta setmana amb els anuncis de licitació de la redacció del projecte constructiu de les tres estacions noves previstes, Hospital Clínic, Francesc Macià i Gràcia, i la infraestructura necessària per cobrir els 4,1 quilòmetres que cal unir.

La cua de maniobres de l'extrem de Gràcia es dibuixa fins al carrer Gran

La documentació publicada a les plataformes de contractació pública permet detallar per primera vegada aspectes que s'havien quedat fins ara en una ubicació i infraestructura interna més etèria. L'estació de Gràcia de l'anomenada L8 apareix concretada sobretot en el document d'instal·lacions i arquitectura referent a aquest espai, que compta amb un pressupost previ d'11 milions d'euros i que com la resta d'actuacions tenen un termini de redacció de 24 mesos.

La nova estació de Gràcia de la L8, complementària i connectada a la de la línia Vallès, s'ubicarà a la Travessera de Gràcia entre Balmes i Gal·la Placídia, on de fet ja hi ha una sortida d'emergència a punt a la cantonada muntanya-Besòs. El vestíbul de la nova estació tindrà dos accessos amb escales fixes i mecàniques i un ascensor per a persones amb mobilitat reduïda. L’estació té una profunditat aproximada de 45 metres i preveu disposar d’ascensors d’alta capacitat des del vestíbul fins el nivell d’andana via 2 i pre-andanes via 1. Per la baixada a l’andana de via 1 es disposarà d’escales fixes, mecàniques i d’un ascensor per persones amb mobilitat reduïda.

La nova infraestructura, en el mapa que adjunta en la documentació publicada, contempla també la cua de maniobres, que en el cas de l'extrem de Gràcia es dibuixa al llarg de la Travessera de Gràcia i fins al carrer Gran de Gràcia. El projecte haurà d'incloure els enderrocs i desconstruccions necessàries per executar-lo. De fet, inicialment, la L8 preveia una continuació fins a Joanic que fa anys que va quedar descartada.