L'aparcament regulat d'àrea verda completa tot Gràcia omplint vials del Coll i els Penitents

BSM ultima el mapa definitiu que tindrà impacte "al 100%" del districte i posarà punt i final a l'aparcament lliure

Societat

Vehicles aparcats en zona lliure al carrer Riu de la Plata, al Coll
Vehicles aparcats en zona lliure al carrer Riu de la Plata, al Coll | A.B.

Tot el districte de Gràcia té regulat l'aparcament en règim d'àrea verda o àrea de residents, a banda d'algunes places d'àrea blava (poques en relació a la taca d'altres zones de la ciutat) i després que a principis de 2019 s'ampliés la regulació a l'entorn de l'avinguda Vallcarca... Tot el districte? No. Un petit conglomerat de carrers, sobretot als barris del Coll i dels Penitents, resisteixen al sistema unificador i seleccionat d'aparcament amb una capacitat de resiliència que els fa aparentment invencibles... Però aquesta diferència, a vials del barri del Coll com Móra d'Ebre, Beat Almató, Riu de la Plata o bona part del passeig Turull o a àmbits de Penitents com la plaça Alfons Comín, el carrer Collserola i la zona més residencial que formen al peu de la muntanya vies com Salvador Alarma o Apel·les Mestres, s'ha acabat.

Al juny el consell de barri del Coll ja va rebre l'anunci que ara s'amplia als Penitents

La implantació de l'àrea verda a tots els àmbits que queden sense regular al districte es completarà durant l'últim trimestre del 2021, i així ja es va anunciar parcialment ja a finals de juny al consell de barri del Coll. Però ara la mesura s'acosta en el temps i té un impacte "al 100%" de tot el districte, "Penitents inclòs", assenyalen fonts municipals. L'empresa pública BSM ja treballa en la definició final del nou mapa, d'acord amb els requisits expressats des de districte i també des de l'àrea de Mobilitat.

La imatge definitiva que es busca des de l'Ajuntament és la conclusió d'un procés de canvi (fins i tot de mentalitat dels veïns) que es va iniciar ara fa 15 anys, l'any 2005-2006, i en paral·lel a les primeres superilles de Gràcia, per exemple, i que ha comportat no només la regulació d'aparcament per a residents i la reducció d'opcions a la mínima expressió per als visitants sinó també el trasllat massiu del vehicle privat als aparcaments públics i privats subterranis.

"No hi haurà prou aparcament per als veïns", van apuntar algunes veus en el consell de barri del Coll del passat 30 de juny. "Hem detectat un 10- 20% d'estacionament de vehicle forani", van respondre els tècnics municipals per justificar que es generarà espai i no hi haurà dificultat de cabuda per als residents, fins i tot en aquelles zones on no hi ha aparcaments subterranis públics o privats a la vora. L'expulsió del vehicle forani, de fet, és l'únic marge que confia a aconseguir el districte i Mobilitat per encabir el parc automobilístic dels residents dels barris que ara s'incorporaran a l'àrea verda.

Una ràpida passejada pel Coll permet comprovar com la zona de transició amb Vallcarca -un àmbit d'invasió tradicional per part de vehicles del nucli històric de Gràcia-  ja es va cobrir en l'última fase d'ampliació del gener de 2019 en carrers com Farigola, Baró de la Barre o la part baixa de Móra d'Ebre, però precisament aquest últim vial -eix de mobilitat del barri- encara es manté com a zona d'aparcament lliure, juntament amb els seus paral·lels, Beat Almató i Torrent del Remei, i tota la zona de carrers que hi ha entre el centre cívic i els límits amb el Park Güell (entorn de les places Laguna Lanao i Maria Mullerat).

La mateixa passejada pel barri dels Penitents permet comprovar la situació similar d'aparcament lliure, sense marques al terra de cap tipus, a la plaça Alfons Comín però també a la zona residencial que es desplega a partir del carrer Collserola i muntanya amunt, a l'entorn de l'escola Sadako i de la imminent nova residència del grup FIATC.  Només han passat 15 anys des de l'aterratge de l'àrea verda, però Gràcia ja està en disposició d'estrenar un mapa complet regulat d'aparcament.

Cotxes estacionats en zona lliure al carrer Collserola, als Penitents