Núria Andorrà: "Les noies necessiten models"

La percussionista i improvisadora estrena al LEM el seu nou projecte 'Nu.A', dissabte 9 d'octubre a la Sedeta

Cultura

Actuació de Núria Andorrà al LEM 2017
Actuació de Núria Andorrà al LEM 2017 | Ernest Abentin

Gràcia Territori Sonor la defineix com una de les millors improvisadores del circuit europeu; guardons no li falten. Després de dues actuacions al LEM, la percussionista Núria Andorrà presenta ara Nu.A, un espectacle amb molta història personal que dedica a la seva àvia. 

Com definiries la teva música?
Diuen que els músics no ens hem de posar etiquetes, però és un exercici que intento fer: la meva és una música de percussió i hi poso filtres electrònics per treballar la sonoritat. En definitiva proposo un viatge sonor en estructures obertes on el so viatja i omple o buida l'espai, depèn. 

Vens d'una formació clàssica. D'on ve aquest interès per la improvisació i experimentació?
Volia aproximar-me a la creació, a l'origen de la música, per intentar entendre-la. Vaig acabar el màster i va sortir la típica pregunta del "i ara què". Per a mi va ser tirar cap al punt de la creació, i amb la improvisació tirava cap en dins, no cap enfora. 

El camí per aconseguir un lloc en aquesta escena és més difícil? 
Els anys d'estudi i formació que he dedicat m'han servit per arribar on ara, son la motxilla que m'ha permès que ara em dediqui a això.

Calen més festivals com el LEM?
Encara hem de fer més treball pel que fa al risc de les músiques que van més enllà del mainstream, que no són ni millors ni pitjors, però les músiques experimentals necessiten el recolzament de les institucions. A Europa ja ho tenen, a més d'una xarxa de col·laboradors i voluntaris més gran que aquí. És un treball comú amb els músics. 

La presència de les dones al LEM cada vegada és més gran. Creus que ara hi ha més visibilitat? 
Hi ha més visibilitat potser perquè ens atrevim més; també hi ha hagut una política de recolzament institucional que ha permès aquest avenç. Dones percussionistes, per exemple, gairebé no n'hi ha. La clau són els referents, que les noies tinguin models, i recolzar-les és molt important.

Com serà el concert de la Sedeta?
Presento Nu.A, el nom són les meves inicials i com em sento artísticament. Faig servir elements quotidians: pedres, símbol de la terra; la ceràmica, per la idea de ser moldejats i alhora voler sortir de la homogeneïtzació; i esquelles del meu avi que era pastor i que simbolitzen els bons guiadors. L'espectacle li dedico a la meva àvia. Hem de ser conscients com a dones d'on venim i fer-ne una revisió.