El dibuix de la Ronda de Dalt, prevista 100% coberta, assegura el carril bici i els veïns volen més connexió amb Collserola

Les sessions de participació s'inicien amb nova brega entre l'AV Vallcarca-Penitents i el regidor, i retoquen l'avantprojecte de 2017 amb peticions de més espais esportius

Societat

El tram de la Ronda de Dalt dels jardins Vall d'Hebron, amb la plaça Comín al fons
El tram de la Ronda de Dalt dels jardins Vall d'Hebron, amb la plaça Comín al fons | À.G.P.

La Ronda de Dalt al seu tram de Gràcia (tècnicament abordat en dues parts: Comín-Arrabassada i Arrabassada-avinguda Vallcarca) és ara com ara només un dibuix, un avantprojecte de 2017 que es vol concretar amb el veïnat aprofitant el "moment de pausa" que ha suposat el decret de l'Institut Municipal de l'Habitatge que anul·la per sorpresa la tramitació del polèmic bloc d'habitatge social de la carretera de Sant Cugat.

Aquesta pausa, en paraules del regidor de Gràcia, Eloi Badia, no significa l'aturada del projecte de pisos sinó un fre (vegeu L'Independent núm. 866) que es pot reactivar al gener-febrer i que dijous passat els veïns que es van quedar a la sessió final de propostes van accentuar amb idees per connectar millor el barri amb Collserola o per fer funcionar la futura coberta com a àrea d'esbarjo extern i esportiva de les escoles de la zona.

El punt de partida de l'avantprojecte de 2017, ja amb una proposta 100% coberta en les dues parts només amb l'excepció de les rampes d'ascens i descens de la sortida 6 de la Ronda de Dalt, suposa de fet un segon capítol dels dibuixos, que es van engegar el 2016 amb els primers contactes amb els veïns sobre una altra idea de passarel·les per a les bicis i un pont de connexió per al carrer Ticià (vegeu núm. 626).

En l'avantprojecte actual que s'ha de retocar en aquestes sessions participatives que s'allargaran fins al 31 de gener, el carril bici es dona per fet fins i tot amb un voladís per sobre de les rampes, així com voreres més amples tant al tram més ample (Comín-Arrabassada, 34 metres) com al més estret (Arrabassada-avinguda Vallcarca, 19 metres). Però en la represa del debat s'apunten millores als camins escolars, pistes esportives per a skate, bàsquet o ping-pong i plaques fotovoltaiques, així com l'elevació del terreny al tram més estret perquè s'hi puguin plantar arbres i un recorregut de vianants.

Aquestes primeres idees de reformulació de l'espai, sempre tenint en compte que no hi ha ni pressupost adjudicat ni projecte, s'aniran consolidant en dues sessions més el 2 i el 16 de desembre, perquè a la primera trobada de dijous passat el temps principal de debat va estar dominat per un nou episodi de la discussió que mantenen els veïns de l'Av Vallcarca-Penitents amb el regidor, Eloi Badia. El regidor, interpel·lat repetidament pels veïns sobre el vincle entre el procés participatiu i l'aturada de la tramitació del bloc de 34 habitatges de l'Arrabassada que s'ubica en els jardinets actuals, va donar a entendre que no esperarà a tapar la Ronda per fer els pisos i que aquest projecte d'habitatge social està aprovat per plenari i començarà abans en qualsevol cas. Només una veïna d'aquest col·lectiu de protesta es va quedar a la recollida d'idees.

Un canvi de mobilitat a Ticià per evitar el by-pass de l'Arrabassada

Al districte de Gràcia no només hi ha dreceres que s'eliminen al nucli històric, com la de Quevedo-Bailèn o la de Ballester-Mitre, ja desaparegudes. El tram alt de Ticià es vol reformular perquè no sigui l'enllaç dels llestos que venen de l'Arrabassada i volen avançar fins a Comín evitant Vall d'Hebron.