El nou eix Pi i Margall es planteja per al trànsit local i el verd substitueix les places d'aparcament

La proposta actualitza la idea de 2017 amb dos carrils de sentit únic centrals, 4 placetes laterals i 114 estacionaments menys

Societat

Imatge virtual del futur eix pacificat de Pi i Margall amb peces de granit en lloc d'asfalt i voreres més amples
Imatge virtual del futur eix pacificat de Pi i Margall amb peces de granit en lloc d'asfalt i voreres més amples | Cedida

El carrer Pi i Margall, aquell eix principal la reforma del qual ha anat saltant de mandat en mandat almenys des del 2007, ja té una proposta de reforma que es preveu definitiva: després del procés participatiu llunyà de 2017 i els retocs posteriors l'Ajuntament ha presentat aquest dijous una proposta que prioritza el trànsit local en detriment del de pas que encara segueix la línia Passeig de Sant Joan-Pi i Margall-Ronda del Guinardó-Túnel de la Rovira i on les voreres amples afavoreixen l'augment del verd en lloc de les quantioses places d'aparcament. El dibuix, tal com ha explicat la tinenta d'alcalde Janet Sanz, transforma l'espai públic de Pi i Margall del 62% de calçada rodada a un 70% per a verd i vianants. En les xifres donades en la reunió de veïns posterior es veu més clar: les voreres creixeran fins als 5 i els 12 metres, els 144 arbres passaran a 210 (68 de conservats i 142 de nous) i les 180 places d'aparcament actuals quedaran en 66 (22 per a mobilitat reduïda, 35 per a residents i 9 de càrrega i descàrrega de mercaderies), integrades en la franja de parterres i serveis.

Els 144 arbres passaran a 210 i les terrasses de bars creixeran de 5 actuals a 9

La nova calçada recorda lleugerament la reforma de Riera de Cassoles, amb un únic sentit per banda (de pujada amb carril bici segregat) que a la sessió veïnal va generar dubtes sobre possibles cues. L'arquitecte en cap, Xavier Matilla, va apuntar que la intensitat de trànsit del carrer permet córrer aquest risc: "ara hi passen menys de 5.000 cotxes per sentit diaris, quan la capacitat mitjana de cada carril són 10.000 diaris".

Un altre element destacat de la proposta municipal són les placetes laterals a la confluència dels carrers Sant Lluís/Alegre de Dalt, Providència/Sardenya, Encarnació/Pau Alsina i Joanic, a l'estil de les del Paral·lel. La idea, que s'ha mantingut des de la proposta 2017, ara es concreta respectant la transversalitat de pas en els casos de Providència i Encarnació però estretant l'accés, i aixecant la vorera en el cas de Sant Lluís.

Altres detalls de la reforma és el canvi de l'asfalt per peces de granit  (en calçada més petites i gruixudes i en vorera rajoles), el creixement de 8 a 14 passos de vianants i l'augment de 5 a 9 terrasses de bars i restaurants.

Disset mesos d'obres i l'hora d'"afrontar", segons Badia, l'afectació de Joanic

La reforma de Pi i Margall ha quedat fixada amb un inici d'obres previst el juny de 2022 i finalització el novembre de 2023. Entre aquestes dates, el regidor de Gràcia ha apuntat que serà el moment d'afrontar les afectacions de Joanic, que s'han exclòs del canvi del Pla General en marxa a la Vila.

Presentació als veïns del projecte, dijous a l'Institut Montserrat Roig