Una escapada de proximitat

Mirada enfora: un passeig per Perpinyà

La contra

Vista general del Poble de Nadal de Barcarès, a tocar de Perpinyà, una mica gris i apagat en temps de pandèmia | A. Morales

Quan tens amics tan fans de la France que van a Perpinyà, Ceret o Cotlliure com qui va al Montseny a fer un passeig, és fàcil deixar-te seduir per passar el cap d’any a l’altra banda dels Pirineus, més quan semblava que el coronavirus no havia acabat amb la possibilitat de moure’t pel món, ni que sigui a dues hores en cotxe. Ja havíem coincidit en una altra escapada prenadalenca i prepandèmica a Perpinyà, quan anar en grup i a cara descoberta estava ben vist. Llavors se’ns va fer curt el passeig per la part antiga de la ciutat i tafanejar per les casetes del mercat de Nadal de Quai Vauban, tan ben il·luminat, presumint de plataners, amb la roda de fira al costat del Castellet, tot oferint una postal ben bonica. Vam dir que hi tornaríem més dies (també amb l’esperança de trobar rebaixes a la botiga de la USAP, ni que sigui un clauer en forma de pilota de rugbi).

A la vila de Nadal del Barcarés tot té un aire decadent, potser perquè s'hi acumulen molts hiverns i el cel està gris

Com som persones molt disciplinades, aquest Nadal vam complir la promesa i ens vam menjar el raïm en un apartament al bell mig de la ciutat, a la Place de la République. Això sí, amb TV3 i no amb l’Ibai Llanos com volia la canalla adolescent que ens acompanya. El divendres 31 de desembre de 2021 aquesta icònica plaça llueix animada, amb les terrasses força plenes, amb música ambient i una pista de gel fake (molt més sostenible, això sí), amb infants més àgils que les seves mares i pares. Són les 4 de la tarda. En poques hores, només l’estona de fer una volta abans de preparar el sopar per apropar-nos a Les Halles Vauban a comprar formatge i olives, la gent va desapareixent de forma gradual i la festa s’intueix íntima, cadascú a casa seva, o a restaurants discrets que s’afanyen a preparar els globus amb el 2022 en daurat penjat de les parets. Només la música ambient que sona pels altaveus dels carrers ens acompanya durant el recorregut fins a l’apartament i ens recorda que estem a Nadal i que són dies de festa i alegria.

Per això al dia següent visitem La Village de Noël en Le Barcarés, a vint minuts de Perpinyà, un recinte de més de 20.000 metres quadrats que va obrir el 1999, un poble nadalenc amb tots els elements típics associats a les festes , amb pista de gel (perfecte per tenir entretinguts els més joves), un vaixell a tocar del mar ple d’animals de cartró pedra a mode d’Arca de Noé, i fins i tot un pare noël perjudicat de la nit anterior; tot plegat té un aire decadent, potser perquè s'hi acumulen molts hiverns o perquè el cel està gris i tapat. Però sortim contents i rient i ens fem una selfie familiar al costat de les lletres gegants il·luminades de l'entrada.

Quan tornem a Perpinyà al vespre trobem tancada la botiga de la USAP. Haurem de planificar una nova escapada, quin remei!