La Línia 9 es mou per extreure aquest estiu pel Guinardó la tuneladora aturada a plaça Lesseps

Territori reprèn més de deu anys després els treballs en el tram central del nou metro a Gràcia però manté el calendari 2026-2029

Societat

Treballs previs de la L9 a la Ronda Guinardó a tocar de l'Hospital de Sant Pau, aquest dijous
Treballs previs de la L9 a la Ronda Guinardó a tocar de l'Hospital de Sant Pau, aquest dijous | À.G:P.

La Línia 9 del Metro, l'ambiciós projecte de connexió en transport públic publicitat com la línia més llarga d'Europa (i que ha acabat sent la més cara per les diferents aturades), ha deixat de ser una entelèquia aquests dies a la vista dels veïns del Guinardó i el subsòl de Gràcia es remourà sobretot aquest estiu per extreure les peces de la tuneladora aturada ara fa més de deu anys, el maig de 2011.

L'estació de Lesseps està executada en un 92% i la de Sanllehy un 42%; la de Muntanya, 0%

In illo tempore, no feia ni dos mesos que la tuneladora havia entrat a Lesseps i enfilava el camí de l'estació de Muntanya i d'allà cap a l'estació de Sanllehy, però la crisi econòmica i la presa de decisions del Govern van frenar en sec el projecte. La tuneladora, lògicament, en deu anys ha quedat del tot inutilitzable, segons expliquen fonts del departament de Territori, i sortirà a trossos pel pòrtic grua que ja s'ha instal·lat al Guinardó. Ara ja s'estan traient "elements auxiliars".

Tornen les obres de la L9 però es mantenen els calendaris últims que detallen que el tram central amb les estacions que falten no estarà fet almenys fins al període 2026-2029. L'obra que falta es farà amb la tuneladora que està treballant des de fa un any a Sarrià-Sant Gervasi i que ara es troba a l'alçada del carrer Manuel Girona. La feina de la tuneladora de Lesseps, en tot cas, no haurà estat en va perquè els informes d'Infraestructures Ferroviàries de Catalunya (Ifercat) de març de 2022 detallen que l'execució de les estacions ja es va completar en un 92% a Lesseps i en un 42% a Sanllehy. De fet la reurbanització de Lesseps ja es va fer en consonància a aquesta nova estació, amb l'exemple del pali dissenyat per Viaplana que fa la mateixa alçada que la fondària a la qual es troba l'estació. El fanalet vermell (o groc, segons els plànols), és l'estació de Muntanya, que no està ni començada i que segueix generant molts dubtes de futur.

Oficialment des del febrer de 2022 però amb el gruix per encarar a l'estiu, els treballs de retirada de la tuneladora de Lesseps a través del Guinardó s'allargaran un any, fins a l'abril de 2023. Aquest tram de Gràcia, en qualsevol cas, no es troba en la fase de Sarrià o Mandri on ja hi ha ordenades microvoladures i inspeccions d'edificis per a aquest 2022. El calendari d'estrena apunta cap al període 2026-2029 com una probabilitat realista.

Veïns de la Salut insisteixen pel bus 116

L'AV Park Güell-La Salut-Sanllehy s'ha reunit aquest dilluns amb TMB per demanar més freqüència de pas i més combois en cap de setmana i un reforç de pas també en horaris escolar entre setmana. El popular 'busito' només funciona fins a les 9 en dissabtes (cada 30 minuts) i diumenges (cada 50 minuts), tot i ser el més utilitzat de la ciutat.

El pòrtic grua per la L9 a tocar de l'Hospital de Sant Pau