Històries breus al bar de la Violeta

Alba Puig: "Amb el concurs de teatre hem viscut el creixement del gènere, i com les obres tenien recorregut després en altres espais"

Cultura

Alba Puig (a l'esquerra) amb la resta del jurat a l'edició de 2019
Alba Puig (a l'esquerra) amb la resta del jurat a l'edició de 2019 | Cedida

El 8è concurs de teatre breu de la Violeta de gira enguany entorn l'engany, eix a partir del qual els participants hauran de construir les seves obres, històries de 15 minuts pensant que l’escenari serà el bar de l’equipament gracienc. Els seus organitzadors, que ja han obert les inscripcions fins al 15 de juliol, saben que la gent interessada s’espera gairebé fins el darrer dia i, tot i que sempre tenen suficients històries per escollir, animen tothom a participar-hi. "Ara ja no patim tant, sabem que la gent apura el temps", assegura Alba Puig, directora de la Violeta.

¿Quina ha estat l'evolució del concurs? 
No hi ha hagut una evolució lineal perquè cada any, depèn de la temàtica proposada, el resultat és diferent. Alguna vegada hem deixat que el tema fos lliure pensant que això incrementaria la participació i després han resultat els anys que hem rebut menys propostes; la gent prefereix directrius concretes. Crec que ja és un projecte consolidat.

Què millor que el teatre per dinamitzar un espai.
La idea del principi era, precisament, aquesta. Després de la lluita perquè fos un equipament públic gestionat per les mateixes entitats, l'objectiu era que també en aquest espai es pogués programar activitats culturals, com ara concerts o actuacions musicals, però com això no es pot es va proposar el teatre, i s'ha pogut mantenir al llarg dels anys. 

Quines modificacions o canvis ha patit el concurs?
S'han rectificat parts de les bases perquè quedés clar que no només has de presentar una història que ha de tenir com a escenari el bar de la Violeta, sinó també els actors. Alguna vegada hem buscat nosaltres els actors, aquí a Gràcia és fàcil engrescar la gent, o també hem fet lectures dramatitzades. Et va guiant l'experiència per anar afinant tot el procés d'organització del concurs.

Quan vau començar el concurs al 2015 el format breu no tenia la volada d'ara.
La veritat és que hem vist com ha anat evolucionant i creixent el gènere de teatre breu; s'han fet festivals, espais especialitzats, i també l'interès del públic ha anat augmentant. De fet, obres que han guanyat o han quedat finalistes han seguit el seu recorregut i s'han representat en altres espais. Això és molt gratificant per a nosaltres. 

El tema d'aquesta edició és l'engany. Què n'espereu? 
El més interessant quan proposes un tema és la quantitat de punts de vista de les històries, la visió de cada autor o autora sobre aquella temàtica. Vist el recorregut del concurs, no tots els textos parlaran d'infidelitat, per exemple.

El jurat és un element destacat del concurs.
A més d'estar representat l'equipament i Amics i Amigues de la Violeta, hi ha el guanyador de l'edició anterior i dos persones vinculades al món del teatre. Aquest any són la Josefina Altés i el crític i dramaturg Joan Cases. Comptar amb ells, a més del seu coneixement del sector, aporta rigorositat al concurs.