Pi i Margall ja s'aixecarà diumenge amb 12 mesos inicials per transformar el gran eix en zona verda

El Districte demana "realisme" en una oportunitat de "canviar la ciutat" davant les molèsties que es generaran

Societat

Moviment de tanques i maquinària a Pi i Margall
Moviment de tanques i maquinària a Pi i Margall | À.G.P.

Diumenge s'acabarà una llarga espera d'almenys cinc mandats a Pi i Margall, d'eternes promeses i d'eterns debats sobre el paper i els renders, però comencen els primers 12 mesos d'aixecament del gran eix de connexió entre el Passeig de Sant Joan i la Ronda de Dalt, entre Gràcia, Guinardó i el Carmel. És un aixecament en tota regla: "fer el sòl estructural perquè hi arreli el verd", van dir els tècnics en la sessió informativa de dilluns a l'Institut Montserrat Roig. 

Al maig de 2023 han d'estar enllestits els trams Escorial-Sant Lluís i Sardenya-Guinardó

Com ara fa cinc anys a l'escola Pau Casals, quan es van plantejar per primer cop les tres primeres opcions de la reforma, dilluns també hi feia una calor de mil dimonis a la sala d'actes de l'exSecretari Coloma i la reunió va arrencar amb una petició del Districte perquè els veïns facin "un exercici de realisme". "Es generaran molèsties, enderrocs, pols, soroll i canvi d'hàbits, però hi ha una sèrie d'imponderables que tenen a veure amb la transformació d'un carrer en una oportunitat de canviar la ciutat, i la ciutat a aquesta escala, 24.000 metres quadrats, no es transforma habitualment", va dir Jordi Raboso, direcyor d'Espai Públic. 

Diumenge, doncs, serà el dia en què s'afrontarà la reforma en dos trams independents, Joanic-Pau Alsina (banda muntanya) i Pau Alsina-Ronda del Guinardó (banda mar), en un total de dotze primers mesos de fortes obres on s'hi preveu la restricció de carrils i les afectacions de bus en primer lloc; per exemple, en el tram Joanic-Pau Alsina, el tall obligarà a desviar el bus per Escorial i Sant Lluís. 

L'aixecament implica que el trànsit només serà de baixada en el tram Joanic-Pau Alsina i que s'elimini tot l'aparcament i es reubiquin en carrers propers els contenidors, les parades de taxi i bicis, la càrrega i descàrrega. Les places per a persones amb mobilitat reduïda s'ubicaran en les "localitzacions més properes possibles". També aquí les preocupacions dels veïns sobre l'aparcament que desapareixerà per sempre va comportar un missatge polític dels tècnics. "Progressivament estem transformant la ciutat i tots plegats hem de canviar la manera d'utilitzar l'espai públic", va dir Adrià Gomila, director de Mobilitat. Al maig de 2023 hauria d'estar enllestit la part d'Escorial-Sant Lluís i Sardenya-Guinardó. Els horaris d'actuació, en principi, seran de dilluns a divendres de 8 a 20 hores. 

Vuit centímetres d'altura entre vorera i calçada

No hi haurà plataforma única a Pi i Margall però gairebé. Aquesta és la idea de via local que preveuen els tècnics. "Força proporció d'espai no pavimentat i menys plataners", van afegir.

Pi i Margall, em l'inici des de plaça Joanic i la bifurcació a Escorial