La tuneladora de la L9 arribarà a Lesseps el desembre de 2024 i ja elimina dels seus informes per primer cop l'estació de Muntanya

Territori dissenya un gran vestíbul rodó a Sanllehy amb l'accés principal al sud de la plaça, una sortida d'emergència a Pompeu Fabra i ascensors de gran capacitat

Societat

Vista sud de la plaça Sanllehy, aquest dijous
Vista sud de la plaça Sanllehy, aquest dijous | À.G.P.

Des de l'abril passat hi ha moviments a través del Pou del Guinardó en els treballs previs d'extracció de la vella tuneladora de Lesseps i així es passarà l'estiu, però Territori ha donat més detalls aquest dilluns en una sessió informativa als veïns del timing restant i de l'estructura final de la L9 al seu pas per Gràcia: la tuneladora que està treballant des de Sarrià-Sant Gervasi arribarà a Lesseps el desembre de 2024 i per primera vegada desapareix de la planificació la debatuda estació de Muntanya, entre Lesseps i Sanllehy.

A Lesseps-Sanllehy li falta la llosa intermitja; a El Putxet-Lesseps, encara tunelar

La sessió ha servit per aclarir sobretot què queda per fer i com es farà en aquest tram central de la L9, tenint en compte que les puntes de Zona Universitària/Campus Nord i Sagrera ja compten amb el tram construït amb la característica llosa intermitja que farà que els combois es creuin un sobre de l'altre. En aquest sentit, el tram Lesseps-Sanllehy és el més avançat del sector Gràcia perquè ja està construït però encara sense la llosa intermitja, i el tram El Putxet-Lesseps encara està pendent de tunelar. A la presentació també s'ha confirmat que Sanllehy (estació construïda en un 42%), com ja està fet en un 92% a Lesseps, l'estructura de l'estació serà de tipus pou, amb els ascensors de gran capacitat com a protagonistes, amb un gran accés principal pel sud de la plaça i amb un accés d'emergència al carrer Pompeu Fabra (vegeu foto inferior). El pou tindrà una rèplica d'acord amb la plaça i amb el vestíbul, només amb l'afegit del suport elèctric a la confluència Pompeu Fabra/Ana Maria Matute i amb els eixos de ventilació a Mare de Déu de Montserrat amb Pompeu Fabra.

La posada en marxa de la L9 en aquest tram central no es preveu abans del 2027 però, com que des d'aquest juny la tuneladora ja es troba a l'alçada de Manuel Girona, es calcula que en un any arribarà a Mandri i el desembre de 2024 culminarà la perforació a Lesseps i connectarà amb els trams que ja estan tunelats. A partir de 2027, doncs, es podrà anar del Camp Nou a la Sagrera i també s'activarà l'estació pendent de Motors.

El veïnat assumeix que no hi haurà Muntanya

"Ho defensa una minoria", apunta Cesca Sancho, presidenta de l'AV Park Güell-La Salut-Sanllehy, quan se li pregunta sobre la vigència o no de l'estació Muntanya. L'argument de la proximitat entre Lesseps i Sanllehy i el fet que l'estació planificada estigui a 0% de construcció ha acabat fent que desaparegui dels informes, que encara l'esmentaven el març de 2022.

 

Plànol d'accessos a la futura parada de metro de Sanllehy