L'avinguda Vallcarca reduirà la calçada de baixada per encabir de pujada el carril bici reivindicat per una part dels veïns

El projecte municipal, que està previst d'executar-se entre novembre i febrer, suposarà l'eliminació dels aparcaments d'àrea verda i de moto que hi ha a la banda Llobregat

Societat

L'avinguda Vallcarca, on connecta amb Ballester i Bolívar
L'avinguda Vallcarca, on connecta amb Ballester i Bolívar | À.G.P.

Vallcarca rebrà el Nadal de 2022 amb obres a l'avinguda principal durant uns tres mesos (novembre-febrer) per la construcció del carril bici que ara s'atura a l'encreuament d'Esteve Terrades i avinguda Vallcarca i que connectarà amb la plaça Lesseps, i que havia estat una reivindicació insistent en els últims anys d'una part dels veïns.

La memòria diu que hi ha una "demanda històrica" sense posar esment a la polèmica del 2018

La solució, segons l'aprovació inicial feta pública aquest estiu, passa per reduir a l'avinguda Vallcarca un carril de baixada a la banda Besòs i ubicar el carril bici a tocar de façana de la banda Llobregat. L'estudi d'alternatives sobre el carril bici s'ha inclinat finalment per un sentit de pujada segregat únic i un sentit de baixada inclòs en el carril compartit amb la resta de vehicles.

L'efecte col·lateral immediat d'aquesta nova disposició suposa retallar la illeta que distribueix el trànsit a l'alçada del carrer Ballester i moure els carrils de pujada cap al centre de la calçada.

L'argument del projecte sobre el redisseny és el següent: "Com que reduir un carril de circulació en sentit pujada no es considera una opció vàlida ja que es produiria una congestió en el trànsit que afectaria els temps del servei de l'autobús, la proposta planteja reduir a un sol carril en sentit de baixada atès que existeix una alternativa a República Argentina".

La memòria del projecte justifica l'obra també en termes de "demanda històrica" i no esmenta en tot cas la certa polèmica -fins i tot política- que hi va haver amb l'activació del carril bici a la part superior de l'avinguda a principis de 2018. Com aleshores, el nou projecte implicarà una reubicació de serveis i l'eliminació de la majoria de places d'aparcament que encara hi ha sobretot en els trams Agramunt-Gomis banda Llobregat: totes les d'àrea verda (17) i quasi totes les de moto (28 de 32). Millor sort tindran les places de càrrega i descàrrega (se'n conserven 50 de 77) i les de bici (aguanten 9 de 14). Les parades de bus i els contenidors no es mouran de lloc.

Altres elements que subratlla el projecte, justament com a conseqüència de l'opció del retoc de carrils, és la conservació de les voreres actuals i dels 56 arbres existents. En aquest sentit, el projecte esmenta que la banda Llobregat està afectada pel Pla General però que "s'està treballant en una solució de consens" amb la previsió  del dipòsit d'aigües pluvials.

Daus de formigó protegiran l'àrea de jocs infantils del carrer Sant Cugat

Després que s'haguessin d'aturar les obres el desembre de 2021 per l'estabilitat de risc dels murs del cul de sac, el nou projecte preveu uns mòduls amb marcs de fusta i malla d'acer que tindran com a fonament daus de formigó armat en un mur en tot cas continu i no escalable. L'estructura, segons diu la memòria, ha de suportar un impacte de 200 kg.

L'avinguda Vallcarca, pendent de reforma