Les ferides obertes de la guerra

El Cercle enceta la temporada de teatre amb 'Sarajevo', una peça escrita per l'activista i dramaturga gracienca Mercè Sesé, ara que es compleixen 30 anys de la guerra de Bòsnia

Cultura

Fotograma del fil 'Grbavica', que inspira l'obra de teatre 'Sarajevo'
Fotograma del fil 'Grbavica', que inspira l'obra de teatre 'Sarajevo' | Cedida

Quan la Mercè Sesé va sortir dels cinemes Verdi després de l'estrena de Grbavica, el film que Jasmila Zabanic va signar el 2006 per mostrar al món el Sarajevo de postguerra a través de la vida d'una mare soltera, va tenir clar que havia d'escriure alguna cosa sobre el conflicte que tant l'havia impactat catorze anys abans, quan es va implicar amb Mestres per Bòsnia gràcies al lideratge d'una companya de l'escola on ha fet de professora de música fins fa ben poc.

'El diari de Zlata' i el film 'Grbavica' han inspirat la dramatúrgia de la nova obra de Sesé

I ara ha arribat el moment, 30 anys després de l'inici d'un conflicte bèl·lic que va sacsejar Europa, i després d'un viatge tot just abans de la pandèmia, quan es va acabar de convèncer que havia de portar a terme aquest projecte. "Hi he de tornar, no aspiro a fer tot el país però sí quedar-me més dies a Sarajevo i tancar així el cercle", explica Sesé.

Així doncs, no serà amb una comèdia ni amb un musical sinó amb un espectacle compromès que el Cercle de Gràcia arrencarà la temporada de teatre el 21, 22 i 23 d'octubre:  'Sarajevo', una obra llargament pensada, la primera que escriu original sobre un conflicte bèl·lic concret. "Durant els meus anys com a mestra a l'escola he fet servir la història adaptada al teatre per tractar diversos temes, com ara la guerra civil, la segona guerra mundial o el nazisme, però al Cercle és la primera vegada que escric i dirigeixo una obra així", confessa Sesé.

'Sarajevo', estructurada en dues parts d'una hora aproximada de durada, comença amb una història basada en 'El diari de Zlata', escrit per Zlata Filipovic, coneguda per a molts com a l'Anna Frank de Sarajevo. El diari en què es basa la dramatúrgia de Sesé és la visió d'una nena d'onze anys que narra què representa, per a ella i la seva família, viure enmig d'una guerra.

La segona part de l'espectacle és l'adaptació teatral del film Grbavica, guanyador de l'Ós d'Or del Festival de Berlín, que tracta les conseqüències emocionals de la guerra i com escapar-ne. Tot i que les dues trames tenen lloc a la mateixa ciutat i amb la mateixa temàtica de fons, són històries diferents i per tant ha calgut un repartiment diferent.

Els primers assajos van començar el passat mes d'abril, amb la preparació d'algunes escenes, però encara no s'ha fet cap assaig general. L'autora del text confessa la il·lusió d'estrenar un projecte com aquest, un espectacle que s'ha anat coent a poc a poc, però també en la línia de la vessant pedagògica que ha fet servir a l'escola com a mestra. Sesé ha dirigit al Cercle diversos musicals i altres espectacles d'entreteniment així com una adaptació del 'Diari d'Anna Frank'. Però és la primera vegada que porta a terme un "tinglado gros", com ella mateixa apunta, al voltant de la temàtica d'una guerra. "Sempre he apretat més per la formació i no tant per la trivialitat, que no va tant en el meu tarannà".

Quedeu avisats: entrades a la venda.