Juan Crek: "D'aquí 200 anys Macromassa seguirà funcionant; està per sobre de nosaltres"

Fundador amb Víctor Nubla d'una banda ja mítica de la música experimental, clou el LEM 2022 fent tàndem amb Tina Valent

Cultura

El músic gracienc Juan Crek en plena actuació
El músic gracienc Juan Crek en plena actuació | Abel Boixader

El LEM 2022 acabarà aquest dissabte amb un concert doble a la Sala de Teclats del Museu de la Música de Barcelona, al recinte de L'Auditori: primer hi actuarà el danès Jørgen Teller, i a continuació la nova formació de Macromassa, banda referent -en actiu des de 1976- ara amb Tina Valent fent parella amb el cofundador del projecte Juan Crek. Serà la segona actuació al LEM d’aquest grup pioner de la música experimental. Crek fa un repàs a la seva trajectòria amb la mirada cap al futur. 

"L'equip actual del LEM conserva l'esperit del festival; m'hi sento molt a gust"

Què et va fer reprendre el projecte de Macromassa?
Al gener de 2021 vaig fer un concert al MACBA, reprenent una proposta que ens havíem fet abans de la mort del Víctor Nubla. Teníem molts assajos així que vaig poder llançar les seves gravacions i jo tocava a sobre. Més tard, al festival d’Almeria vaig fer el mateix però amb la decisió de no ser un necròfil em vaig acomiadar d’ell . I vaig començar a assajar amb la Tina Valent, que té la mateixa vessant dark noise. 

Macromassa segueix, doncs, fidel al seu esperit original.
Macromassa està per sobre de Víctor Nubla i per sobre meu. Quan jo em mori seguirà, i d’aquí a 200 anys seran altres músics que mantindran el projecte. 

Com ha estat el procés de creació del disc amb la Tina Valent?
Fa més d’un any que assagem plegats en un local de Camp de l’Arpa. Malgrat la diferència d’edat, la Tina és més jove que el meu fill, ens entenem molt bé. En part això és com reprendre l’esperit gracienc, perquè de tota la vida les generacions s’han barrejat, potser perquè a la Vila hi ha molts bars i locals i la gent de totes les edats s’hi troben.

Teatre, performance, disseny, literatura, ràdio, cinema… Es manté també la recerca de la multidisciplinarietat al projecte actual?
Té una continuïtat amb el que fèiem però en canvi ara les cançons tenen lletra, tot i que seguim amb la onda del Submundo Pérez i la petafísica. 

Com serà el concert del LEM? Macromassa només ha aparegut un cop al cartell…
Sempre dèiem que actuar al festival que havíem impulsat nosaltres mateixos era prevaricar. Així que fins al 2019 no ho vam fer, i vam optar per la taquilla inversa. Aquell any, a més, també va ser el del Sónar. Ara a Gràcia farem com si fos un assaig, mostrant els temes que tenim, fent improvisació sonora i vocal, utitlizant percussió, loops, seqüenciacions, generadors de soroll... 

Què explica 'Tin Rol va a volar'?
Va dels conceptes de valor i antivalor contraposats, o el que és el mateix, virtuts i defectes, i hi ha cinc temes de cada.

Víctor Nubla deia que al LEM es feia música "normal" perquè "el que no és normal és que tothom escolti la mateixa música". Hi estàs d'acord?
Totalment. A la música passa el mateix que amb el menjar internacional, que trobes el mateix a tot arreu. Si hem normalitzat la Rosalía (que sigui de comarques, amb un discurs propi), hem de normalitzar propostes com el LEM. 

Com veus l'evolució del festival? 
L'equip actual conserva l'esperit del LEM. És que sóc molt fan de la Maria Vadell (l'actual directora artística) i del seu tarannà. Deixem que el LEM faci el seu camí.