Superilla de Grassot: no recórrer Pare Claret i Sicília i canvi de sentit a Travessera de Gràcia

L'impacte dels nous eixos verds suposarà reduir 227 places d'àrea verda, que seran 371 si les motos baixen més a calçada

Societat

L'encreuament de Pare Claret amb Sicília, on naixerà la gran plaça de conluència dels dos eixos verds de la superilla
L'encreuament de Pare Claret amb Sicília, on naixerà la gran plaça de conluència dels dos eixos verds de la superilla | Biel Minguell López

El projecte de superilla de Camp d'en Grassot fa mesos que ha deixat de ser l'entelèquia que s'apuntava en un llunyà hivern de 2015, quan es van apuntar els primers dibuixos (vegeu L'Independent núm 603), i els treballs del grup motor s'han traduït per primer cop de manera pública aquest dijous en una proposta clara de mobilitat, disseny concret dels eixos verds i redefinició de l'aparcament i gairebé de la idiosincràsia del barri.

L'Ajuntament treballa amb una proposta "en estudi" que té com a principals flaixos la declaració sabuda de Pare Claret i Sicília com a artèries verdes en plataforma única i prioritat per al vianant, amb una plaça de confluència, però també un gran canvi en la mobilitat: aquests dos carrers deixaran de servir per travessar el barri de punta a punta i lògicament el pas de busos com l'H8 o el turístic s'haurà de fer per altres vies.

I aquí hi ha el segon impacte: Travessera de Gràcia, entre Cartagena i Escorial, canviarà de sentit i és per on anirà el bus H8. El bus turístic pujarà per Roger de Flor en lloc de Sicília. Aquesta mesura de Travessera no té a veure amb el canvi provisional d'aquesta via per les obres de l'Abaceria, entre Escorial i Torrent de l'Olla.

Els tècnics, en una sessió oberta al veïnat que ha tingut lloc a l'Institut Montserrat Roig, han argumentat que Pare Claret "ja no és ara una via bàsica" i es pot aplicar amb el nou pla la circulació en ziga-zaga. "No hi haurà cap restricció per accedir als eixos verds però sí condicions; per entrar de Pare Claret a Tordera s'haurà de fer per Travessera de Gràcia i Bailèn, per exemple", han apuntat.

L'altre gran àmbit de canvi és l'aparcament, que es basa en una premissa: un 93% del veïnat ja no aparca en superfície, i ara es pretén arribar al 98%. La reducció de places d'aparcament als eixos verds, principalment, i també en el tram superior de Bailèn i en el tros d'Indústria entre Bailèn i Passeig de Sant Joan, significarà una reducció de 227 places d'àrea verda, que poden arribar a 371 si s'aposta més per baixar les motos a calçada utilitzant 144 places d'àrea verda afegides. Ara ja hi ha un dèficit 545 places de moto i amb els eixos verds en faltarien 720. La càrrega i descàrrega no perdrà places però la meitat no podrà utilitzar-se de 8 a 20 hores sinó de 9.30 a 16 hores.

El Pla d'Usos de Gràcia tindrà un spin-off als eixos verds

La major visibilitat del comerç en les vies pacificades ha previngut el Districte, que treballa en una extensió del pla d'usos vigent al nucli històric perquè tingui una versió en aquests nous espais, que al cap i a la fi també generaran mitja dotzena de mitges places.

El carrer Sicília, a l'altura de la Sedeta