Gràcia tanca dos anys del pla de motos amb una reducció de 1.500 vehicles mal aparcats

El pla ha suposat una mitjana de deu sancions i encara registra 625 incompliments al nucli històric

Societat

L'aparcament per a motos a Torrent de l'Olla tot complet, aquest dijous.
L'aparcament per a motos a Torrent de l'Olla tot complet, aquest dijous. | Biel Minguell López

El pla de motos, que es va presentar el febrer de 2020 amb la voluntat d'expulsar de les voreres aquests vehicles de dues rodes sense més alternativa que la informació, la sensibilització i la posterior sanció, ja té resultats oficials: els incompliments s'han reduït un 70,6% passant dels 2.123 casos detectats abans de la campanya a 624 mals estacionaments. Aquests 1.499 vehicles que han deixat d'incomplir la normativa és el fruit de la política desplegada en vuit àrees, que en un principi havia de durar 18 mesos però que s'ha allargat fins a gairebé el doble (33 mesos). 

El primer espai on es va intervenir va ser l'anomenat A, al perímetre interior entre Travessera de Gràcia, Gran de Gràcia, Diagonal i Via Augusta, on s'havien arribat a detectar 150 motos mal aparcades.  A la zona C (Torrent de l'Olla, Travessera de Gràcia, Bailèn, Còrsega) és on la reducció de motos mal aparcades ha arribat més a fons, en un 90%, sempre segons dades oficials. El pla també va tenir aturades significatives en els processos de licitació, sobretot a la zona E, al voltant del carrer Verdi.

En una compareixença per fer balanç del pla, el regidor de Gràcia Eloi Badia, ha atribuït el descens dels vehicles mal aparcats a la desincentivació de l'aparcament ocasional amb aquesta política d'informació i sensibilització. "Teníem una mala cultura del porta a porta i hi ha hagut un canvi d'hàbits", ha apuntat. La tinent d'alcalde Laia Bonet ha quantificat en una desena les sancions imposades que també han fet el seu efecte en la reducció. Com a úniques dades en aquest sentit, en el marc del pla de motos, l'Ajuntament fins ara a través de la Guàrdia Urbana havia admès un total de 6.693 multes en el període març 2020-març 2021. 

També els responsables municipals han apuntat que les queixes veïnals s'han reduït a l'entorn del 45,6% respecte de l'any 2020, que han augmentat el volum d'hores de rotació de moto als aparcaments de BSM de Gràcia amb una ocupació mitjana del 60,4%.

Crear o eliminar places senyalitzades?

L'Ajuntament sosté que l'èxit de la reducció se sosté també en els 116 espais creats però en les futures reformes de grans vials com l'avinguda Vallcarca o l'eix Sedeta es perdran, respectivament, 28 i 29 places. També van camí de perdre's les 107 que hi ha a Jardinets quan s'afronti la peatonalització de la banda Llobregat.  

Motos aparcades a la vorera de Torrent d'en Vidalet