
per
Valentina Baratti
Aquesta setmana ha mort el gran director de cinema Bernardo Bertolucci. La seva pel·lícul
a internacionalment més coneguda és
L’últim emperador, una obra mestra sense dubte. Malgrat tot, la més estimada per a mi de tota la seva producció ha estat Novecento. La vaig veure moltes vegades, sola o en companyia, d’adolescent i de més gran. I cada vegada trobava un element nou, un detall que em sorprenia. L’actuació magistral d’un jove i prim Depardieu, i d’un espontani De Niro, els representants d’una inconciliable lluita de classe, inseparables, antagonistes, i necessaris l’un a l’altre. A través del setè art, Bertolucci va aconseguir resumir un segle d’història italiana, i donar un enfocament original a la moralitat en els temps del feixisme. L’impressionant Donald Sutherland expressa plenament la impunitat i la ferocitat del poder cec de les dictadures. La magnífica Dominique Sanda, conduint a tota velocitat un cotxe de l’època, participa amb la seva mirada il·lusionada, al nou paradigma artístic del futurisme, on l’audàcia, la valentia, l’entusiasme i la fascinació per la lluita i la guerra estaven construint els pilars de la demagògia del règim.
Com a millor i acertat final: reduir els dolents de la pel·lícula en la quadra dels porcs, recoberts de femta, humiliats pels camperols que amb llençols vermells celebraven el final de la guerra. I una última imatge, la dels dos protagonistes ja grans, lluitant una vegada més, cansats i canosos, possiblement matant-se mútuament. Una pel·lícula sempre actual, recomanada per a tots aquells que vulguin aprendre mirant cinema.•