L'altra ciutat

per Marta Pallarès Garrido

Amb l'eslògan "l'operació d'habitatge públic més gran de la història de la Vila de Gràcia", el govern de l'Ajuntament de Barcelona ha publicitat l'aprovació d'un nou pla urbanístic que, per bé que preveu la construcció d'habitatge social, arrasa amb una joia de valor artístic i cultural inestimable com és l'antic taller d'orfebreria Vallmitjana. Els baixos del local s'esfumen amb la construcció d'un passatge que connectarà els carrers Àngel i Astúries. Malgrat que el pla pronostica el manteniment dels pisos superiors, on l'escriptor Juli Vallmitjana hi tenia l'estudi, el projecte no preserva la totalitat de la fàbrica. Per tant, la resolució resulta llastimosa i decebedora per un grapat de raons.

En primer lloc, l'acord fa soterrar la nau central del local que encara manté l'estructura característica dels tallers artesanals de l'època. En segon lloc, esborra de la memòria històrica de la ciutat un bocí del llogaret on l'escriptor Juli Vallmitjana va imaginar les seves pintures, novel·les i representacions teatrals. I per últim, bandeja la feina ingesta duta a terme pel col•lectiu Protegim l'Interior d'Illa, els quals han fet mans i mànigues per protegir i preservar espais cèlebres del barri de Gràcia.

Ja fa temps que Catalunya viu una situació d'emergència cultural. La cultura agonitza cada vegada que des de l'administració es prenen decisions tan deceptives com aquesta. I com a lectora impenitent, no puc més que mostrar el meu rebuig pel fet que un espai que va ser refugi d'un dels escriptors més enigmàtics de la nostra literatura es malmeti d'aquesta manera.

De la família Vallmitjana se'n sap ben poca cosa. El pare Frederic va fundar el taller al número quatre del carrer Sant Antoni (avui, Astúries) l'any 1860. El pròleg de Julià Guillamon a l'edició de 2005 de De la raça que es perd (d'Edicions 1984) recull un seguit de dades imperdibles que permeten esbossar com devia ser el tarannà de l'escriptor insòlit que cartografiava en les seves novel·les un submón barceloní farcit de marginats, gitanos, prostitutes, misèria i fam. Juli Vallmitjana es va convertir en el gran retratista dels calós i les seves novel·les són un llegat imperdible tant des del punt de vista antropològic com lingüístic.

Preservem tatuat en la memòria de la ciutat tot aquest llegat. Si us plau.