El canvi educatiu que Catalunya mereix

La façana de l'escola Pau Casals
La façana de l'escola Pau Casals | A.V.

La pandèmia ha afectat profundament el sistema educatiu, però no de la mateixa manera. Tenim un model escolar poc equitatiu i això s’ha notat en els resultats educatius. El nostre sistema es caracteritza per una doble xarxa educativa pública i concertada que és una excepció a Europa, alts nivells de segregació, un abandonament escolar altíssim i finalment per un inversió pública inferior a la mitjana europea i que no s’ha recuperat de les retallades de fa 10 anys. Malgrat els esforços dels centres i els professionals molts alumnes han patit aquesta desconnexió escolar i correm el risc d’incrementar encara més la desigualtat. 

Cal reforçar la democràcia als centres i recuperar el protagonisme de tota la comunitat educativa

Des d’En Comú Podem hem treballat sempre en defensa d’un sistema igualitari i d’una xarxa única de gestió pública universal i gratuïta. A Gràcia, hem impulsat la creació de noves escoles bressol com Petit Univers i Trencadís, hem remunicipalitzat la gestió de les escoles bressol Enxaneta i Caspolino, hem garantit solars en condicions per als nous centres públics. Dins la lluita contra la pandèmia hem adequats espais a l’entorn de les escoles i hem ajudat a finançar centenars de beques menjador. 

A Barcelona, en el mandat passat vam impulsar l'obertura de més de 20 centres públics de primària i secundària nous, comparat amb els zero del mandat de Trias i els 12 del darrer mandat Hereu. Aquest increment ha permès que per primer cop la demanda d’escola pública superi la concertada, tota una conquesta històrica. D’altra banda el Pla de Xoc contra la segregació, liderat pel Consorci ha suposat el primer intent seriós de fer una distribució equilibrada de l’alumnat a la ciutat. 

A Catalunya, En Comú Podem va aconseguir un increment dels recursos destinats a educació en els pressupostos de la Generalitat amb el retorn del finançament a l’etapa 0-3, rebaixa de taxes universitàries, increment de beques menjador i desplegament de l’escola inclusiva. 

Finalment a Madrid hem garantit un increment del 70% en la despesa en educació i hem contribuït a l’aprovació d’una nova lleii educativa que deroga la nefasta LOMCE i, tot i que no és tan ambiciosa com voldríem, reforça la programació pública de l’oferta escolar, limita el paper de la concertada, prohibeix cedir sòl públic a centres privats, aposta per la inclusió, elimina els itineraris i blinda la immersió lingüística. 

Però tot això no és suficient, cal un salt endavant cap a un sistema educatiu realment equitatiu. Hem d’avançar cap a una xarxa única pública, universal i plenament gratuïta, incorporant progressivament els centres concertats a la xarxa pública. Hem de seguir lluitant contra la segregació escolar i l’abandonament escolar. Hem de promoure un educació inclusiva i incrementar l’oferta pública. Cal reforçar la democràcia als centres i recuperar el protagonisme de tota la comunitat educativa. Proposem també universalitzar l’etapa 0-3 a través de la tarifació social i promoure la consideració de l’educació no formal i en el lleure com part íntegra del dret a l’educació. 

La pandèmia ha mostrat les desigualtat i limitacions del nostre sistema educatiu; calen canvis estructurals cap a un nou model. El 14F s’obre una oportunitat que no podem deixar passar. En Comú Podem som la garantia del canvi educatiu que Catalunya mereix.

Marc Hortal, professor de secundària i director d’institut. Candidat de Gràcia per En Comú Podem