Pantalles i desenvolupament intel·lectual (i 2)

Perquè un infant estengui les seves capacitats lingüístiques i adquireixi la seva llengua materna, no té necessitat de pantalles
Perquè un infant estengui les seves capacitats lingüístiques i adquireixi la seva llengua materna, no té necessitat de pantalles | Cedida

En el camp de les adquisicions lingüístiques, les pantalles actuen també molt negativament, precisament, en dos aspectes. D'una banda, alteren a la baixa tant el volum com la qualitat dels vitals intercanvis lingüístics precoços. I, d'altra banda, obstaculitzen l'aprenentatge de l'expressió-comprensió oral, així com el trànsit i l'entrada en el món de la comunicació escrita (lectura i expressió escrita). Amb les pantalles, aquests aprenentatges són més laboriosos i lents, més parcials i més superficials que els que s'adquireixen en el context de la vida real. Perquè un infant estengui les seves capacitats lingüístiques i adquireixi la seva llengua materna, no té necessitat de pantalles. Del que té necessitat és que es parli amb ell, que se li estimuli perquè utilitzi el verb per nomenar i narrar el que veu, el que sent, el que viu, el que vol... Que li expliquin o llegeixin històries, que se li convidi a llegir, etc.

Sense capacitat de concentració, no hi ha manera de mobilitzar i orientar el pensament cap a un objectiu concret

Sense la capacitat de concentració o d'atenció, no hi ha manera de mobilitzar i orientar el pensament cap a un objectiu concret, i aconseguir-ho. Ara bé, les joves generacions, submergides contínuament en un ecosistema de pantalles, amb continguts diversos i il·limitats, estan permanentment sol·licitades i bombardejades per aquestes i, llavors, la concentració és impossible; a més, el funcionament cognitiu és pertorbat i les capacitats intel·lectuals es relaxen.

S'ha de precisar que el cervell humà no ha estat concebut ni dissenyat per a un bombardeig exogen tan continu. I, per això, les multi-pantalles tenen un impacte tan perjudicial sobre la necessària concentració, durant períodes de temps prolongats, per dur a terme qualsevol empresa o assolir objectius concrets: l'adquisició de coneixements, la competència lectora o escriptural, l'èxit escolar, per posar només alguns exemples.

Davant el saqueig intel·lectual constant de les pantalles i davant els efectes nocius produïts per elles (mals resultats escolars, deficient desenvolupament cognitiu, problemes de salut), les pantalles són vistes per M. Desmurget com una agressió silenciosa en benefici d'alguns (els empresaris de les noves tecnologies) i en detriment de gairebé tots (tant nens, adolescents i joves com a adults). En efecte, des de la més tendra edat, amb la degradació i empobriment de les nostres capacitats cognitives i lingüístiques i amb la nostra incapacitat per concentrar-nos, s'està donant forma a uns ciutadans "gamma", descrits per Aldous Huxley, a Un món feliç, com uns éssers sense esperit crític, sense llenguatge, sense pensament i contents amb la seva sort; uns éssers "desempoderats", esclavitzats i convertits en éssers irracionals.

Manuel I. Cabezas González, doctor en Didactologia de les Llengües i les Cultures