Els límits del dibuix academicista

Dibuixos i gravats de la mostra feta al Palau d'Antiguitats
Dibuixos i gravats de la mostra feta al Palau d'Antiguitats | Cedida

Museòleg, historiador i crític d'art.

Troba el seu perfil a les xarxes en aquest enllaç.

De nou la galeria Palau Antiguitats (Gràcia, 1) ofereix una exposició de caire històric. En aquesta ocasió es tracta d’Acadèmies/Ultraacadèmies, un gran nombre de dibuixos i gravats creats per artistes de gran prestigi dels segles XVIII a l’actualitat. Des de sempre he defensat la vigència i la importància del dibuix, ja que és la base, l’essència, per després poder enfrontar-se a disciplines com la pintura, l’escultura o la ceràmica. El dibuix té la suficient identitat pròpia per atorgar-li la importància que mereix.

Es poden contemplar diferents procediments tècnics i tipus de materials

Per això aquesta exposició és un reconeixement a aquesta tasca divulgativa, ja que permet endinsar-nos en el món de l’academicisme que, avui dia, pot semblar-nos antiquat, però que és vital per conèixer en profunditat el cos humà. “És una disciplina artística present des de l’aprenentatge inicial fins a l’exercici del virtuosisme personal dels artistes més consolidats”, assenyala Albert Domènech, director de la galeria.

La mostra és una selecció de peces del propi fons – per cert, excel·lent-, on es poden contemplar diferents procediments tècnics i tipus de materials. Es divideix en dos grans apartats: un amb una sèrie d’obres que tracten varies parts del cos; i a l'altre apareixen cossos nus sencers, principalment femenins. Es troben obres del valencià Vicente Castelló (1787- 1860), de qui hi ha una sèrie de dibuixos on es veuen homes posant en diverses posicions. Anton Raphael Mengs (1728- 1779) està present amb un carbonet d’un nu masculí. També es mostra un estudi d’escultura clàssica d’un faune dibuixat per Simó Gómez (1845-1880) que s’exhibeix al costat d’una fotografia de l’obra original, que correspon a un buidat de guix del segle III aC., que es troba al Museu dels Uffizzi a Florència. Hi ha dibuixos de Josep Maria Sert (1874-1945), Josep de Togores (1893-1970) i Josep Obiols (1894-1967). D’Ismael Smith (1886-1972) es mostren dibuixos i gravats.

Possiblement l’apartat on s’exposen un grup d’obres considerades com eròtiques sigui el més impactant. El terme Ultracadèmia el va acunyar el crític d’art Raimon Casellas fent referència a aquest tipus d’obres. Hi trobem peces de Ramon Martí Alsina, Eusebi Planas i Ismael Smith, així com fotografies en albúmina d’Antoni Esplugues i Josep Maria Canellas. De Martí Alsina (1826-1894) hi ha dos dibuixos que recorden la pintura de Gustave Courbet L’origen del món, com són Sexe femení i Pubis femení. Tenint en compte l’època en que es van crear, a mitjan del segle XIX, eren molt atrevits, però paradoxalment avui dia també ho serien.

Dibuixos i gravats de la mostra feta al Palau d'Antiguitats