Kima Guitart: "La seda és un material sensual"

La mostra de Kima Guitart a la galeria H2O
La mostra de Kima Guitart a la galeria H2O | R.C.S.

Museòleg, historiador i crític d'art.

Troba el seu perfil a les xarxes en aquest enllaç.

El títol de l’article és d’una entrevista que Adriana Clivillé li va fer a l’artista Kima Guitart al diari Avui, fa gairebé trenta anys, on destacava el seu treball dins de la pintura a mà sobre seda, tècnica que empra des de fa cinc dècades. Ara tenim l’oportunitat de veure la seva obra recent a la galeria H2O (Verdi, 152), on presenta Cassandra, La paraula com a arma de llibertat. Es tracta d’un projecte que parteix de la lectura de Cassandra de Christa Wolf, que l’artista ha llegit en dos moments diferents, separats per quaranta anys.

Per a l'artista, Cassandra és un símbol de les dones no escoltades

Kima Guitart (Esparreguera, 1947), abans de dedicar-se a les sedes pintades, va començar interessant-se pels esmalts i la ceràmica. L’any 1970 resideix a Florència un temps gràcies a una beca per estudiar orfebreria. La primera exposició la va fer l’any 1972 a la galeria Lo Marraco de Lleida, on ja s’endinsa plenament en el terreny de l’art i la moda. A la dècada dels 80 se’n va a Nova York i després a Madrid on s’hi estarà cinc anys creant peces per a vestuari i fent desfilades. Torna a exposar a Barcelona el 1985 al Saló Gaudí.

Cassandra. La paraula com a arma de llibertat és un homenatge a la figura de la dona a través d’un personatge mitològic de la Ilíada; la princesa i endevina troiana Cassandra, famosa per les seves profecies. Per a Guitart, és “un símbol de la falta de reconeixement públic del discurs femení. De dones no escoltades, declarades boges o bruixes per dir el que ningú vol escoltar”. L’exposició es divideix en diferents apartats: Cassandra. L’origen, on hi ha una seda mural de 3 metres de llarg pintada directament sobre seda natural realitzada fa deu anys. La tela està penjada i per les dues bandes es veuen les taques vermelles que representen la sang, les vísceres. Una altra peça impactant és La túnica Cassandra, que fa uns dos metres d’alçada. És una obra de l’any passat que representa la roba d’un mite. La túnica és blanca però l’ha anat pintant en vermell en diferents gradacions, símbol de la sang i la mort.

També hi ha una sèrie de fotografies impreses sobre paper, totes elles del 2020, que l’artista ha titulat Fragments. Són imatges de sedes pintades que fan referència a la túnica de Cassandra, que estan arrugades i tacades de sang. Hi ha també un conjunt de cubs de ferro que contenen sedes en formes diverses. Per a Guitart, el cub és la casa de Micenes on vivia com esclava Cassandra, que després serà assassinada per Clitemnestra, esposa d’Agamenon, a qui també va matar. A cadascuna de les sedes hi ha pintada una frase del llibre de Christa Wolf.

La mostra de Kima Guitart a la galeria H2O