Maria Solaguren-Beascoa, la natura a través de les cianotípies

L'obra de Maria Solaguren-Beascoa, a la galeria H2O
L'obra de Maria Solaguren-Beascoa, a la galeria H2O | Ramon Casalé Soler

Museòleg, historiador i crític d'art.

Troba el seu perfil a les xarxes en aquest enllaç.

La galeria H20 (Verdi, 152) ens sol sorprendre amb artistes que no coneixem però que val la pena que mostrin els seus treballs a la galeria, així descobrim nous valors, com succeeix en aquest cas amb la jove fotògrafa Maria Solaguren-Beascoa (Barcelona, 1995).

El principal motiu de l’exposició és representar la natura a través del món de les aus, en aquest cas les carronyaires

La seva formació artística s’ha desenvolupat principalment en l’àmbit fotogràfic. Ha exposat a Sonatek, Nau Bostik i Studio Baxton de Brusel·les, a més de col·lectives a Barcelona i Londres. simultanieja la fotografia amb la Biomedicina, de la que està fent el doctorat, que li permet experimentar i investigar amb diferents tècniques relacionades amb l’obra gràfica, cas de les cianotípies, on l’ús de materials químics és essencial a l’hora de crear aquestes obres.

L’exposició The art of Nature és un projecte que segons la pròpia artista consisteix en “donar a conèixer la bellesa de la nostra naturalesa a través de la fotografia artística, ecològica i sostenible basada en la tècnica experimental de la cianotípia”. Aquesta tècnica es basa en un procediment fotogràfic on el principal protagonista és el color cian (blau verd). Se sol imprimir en qualsevol superfície, principalment el paper. Una vegada s’ha fixat el negatiu es fa l’exposició del revelat, que tant potser la llum artificial com natural. 

El principal motiu de realitzar l’exposició és la de representar la natura a través del món de les aus, en aquest cas les carronyaires: àligues, voltors, aufranys i trencalossos i de mostrar la manera com “viuen i coexisteixen lliurament a la natura” i que és necessari i obligat preservar la seva existència. A l’exposició hi veiem diferents escenes d’aus en ple vol que la Maria Solaguren-Beascoa ha pogut captar directament, demostrant que els fotògrafs que es dediquen  al món de la natura no tenen una tasca fàcil, ja que és necessari passar-s’hi moltes hores contemplant-ne els moviments, per després traslladar-lo a un suport.

Maria Solaguren-Beascoa també ha treballat en altres temàtiques com el retrat, la vida quotidiana i els paisatges urbans, rurals i marins, tant en blanc i negre com en color, demostrant que es tracta d’una artista interessada en tot allò que faci referència a la part més emocional i sentimental, tant de l’ésser humà com del món animal, provant així que l’àmbit científic i artístic poden combinar-se en perfecte harmonia.